Toimintamalli nuorten terveyskasvatuksen tueksi : lähtökohtana nuorten ajankohtaiset terveysongelmat
Valmunen, Annica; Heikura, Miia (2009)
Valmunen, Annica
Heikura, Miia
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää, toteuttaa ja arvioida uusi toimintamalli nuorten terveydenedistämisen tueksi. Tarkoituksena oli myös pyrkiä parantamaan ja edistämään nuorten hyvinvointia. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun ja Peltolan ammatti-instituutin kanssa. Opinnäytetyö tehtiin kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa keväiden 2008–2009 aikana koottiin kirjallisuuskatsaus, jonka pohjalta tehtiin toimintasuunnitelma. Kirjallisuuskatsaus ja opiskelijoiden toiveet määrittivät terveyskasvatustuntien, -materiaalin ja toimintamallin sisällön. Varsinaisen toimintamallin ja terveyskasvatustuntien toteutus tapahtui keväällä 2009. Syksyllä 2009 arvioimme toimintamallin ja terveyskasvatustuntien onnistuneisuutta ja keräsimme palautetta sekä kehittämisehdotuksia.
Työn teoreettisena lähtökohtana on kirjallisuuteen pohjautuva tieto. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta kartoitettiin nuorten ajankohtaisia terveysongelmia, jossa korostuivat lihavuus, huono ravitsemus, liikunnan ja levon vähäisyys, kasvaneet mielenterveysongelmat, päihteiden käyttöön liittyvät ongelmat, sekä seksuaalitietoisuuden puute. Työssä käsitellään nuorten terveysongelmien ohella nuoruuden kehitysprosessia, nuorten koettua terveyttä, ajankohtaista terveyskäyttäytymistä sekä terveyskasvatusta ja terveyden edistämistä. Työn teoreettista osaa ohjasivat myös kohderyhmälle tekemämme alkukartoitus-kysely, koskien nuorten terveystottumuksia, ja kiinnostuksen kohteita.
Toimintamalliksi kehitettiin terveydenedistämisjuliste terveydenedistämisen apuvälineeksi, terveyskasvatustuntien tueksi, sekä nuorten terveyskäyttäytymisen arvioimiseksi. Kehitetyn mallin on tarkoitus antaa oppilaille apuväline omien terveystottumusten seurantaan, sekä integroituna terveyskasvatustunneille, palauttaa mieleen opittuja asioita terveydestä. Toimintamalli antaa apuvälineen myös opettajille sekä terveydenalan ammattilaisille nuorten terveyskäyttäytymistä ja -tottumuksia kartoittaessa. Terveyskasvatusmateriaaliksi suunniteltiin tietopaketit, joiden avulla pyrittiin antamaan nuorille ajankohtaista, yksikertaista ja oikeaa tietoa erilaisista terveyteen liittyvistä osa-alueista sekä syventämään tunnilla opittua tietoa. Opinnäytetyön toisessa vaiheessa keräsimme palautetta ja kehittämisehdotuksia toimintamallin, terveyskasvatustuntien sekä tietopakettien suhteen. Kehittämisehdotukset koskivat lähinnä tuntien pitoa, toimintamallin ohjeistusta, sekä toteutusta.
Työn teoreettisena lähtökohtana on kirjallisuuteen pohjautuva tieto. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta kartoitettiin nuorten ajankohtaisia terveysongelmia, jossa korostuivat lihavuus, huono ravitsemus, liikunnan ja levon vähäisyys, kasvaneet mielenterveysongelmat, päihteiden käyttöön liittyvät ongelmat, sekä seksuaalitietoisuuden puute. Työssä käsitellään nuorten terveysongelmien ohella nuoruuden kehitysprosessia, nuorten koettua terveyttä, ajankohtaista terveyskäyttäytymistä sekä terveyskasvatusta ja terveyden edistämistä. Työn teoreettista osaa ohjasivat myös kohderyhmälle tekemämme alkukartoitus-kysely, koskien nuorten terveystottumuksia, ja kiinnostuksen kohteita.
Toimintamalliksi kehitettiin terveydenedistämisjuliste terveydenedistämisen apuvälineeksi, terveyskasvatustuntien tueksi, sekä nuorten terveyskäyttäytymisen arvioimiseksi. Kehitetyn mallin on tarkoitus antaa oppilaille apuväline omien terveystottumusten seurantaan, sekä integroituna terveyskasvatustunneille, palauttaa mieleen opittuja asioita terveydestä. Toimintamalli antaa apuvälineen myös opettajille sekä terveydenalan ammattilaisille nuorten terveyskäyttäytymistä ja -tottumuksia kartoittaessa. Terveyskasvatusmateriaaliksi suunniteltiin tietopaketit, joiden avulla pyrittiin antamaan nuorille ajankohtaista, yksikertaista ja oikeaa tietoa erilaisista terveyteen liittyvistä osa-alueista sekä syventämään tunnilla opittua tietoa. Opinnäytetyön toisessa vaiheessa keräsimme palautetta ja kehittämisehdotuksia toimintamallin, terveyskasvatustuntien sekä tietopakettien suhteen. Kehittämisehdotukset koskivat lähinnä tuntien pitoa, toimintamallin ohjeistusta, sekä toteutusta.