Henkilöstön näkemyksiä alle kolmevuotiaan lapsen kuivaksi opettelun toteutumisesta päiväkodissa
Viinikainen, Ida-Susanna; Nurmi, Saara (2012)
Viinikainen, Ida-Susanna
Nurmi, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920136
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alle kolmevuotiaan lapsen kuivaksi oppiminen, jota tarkasteltiin päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta, eli kuinka he työssään kokevat lasten kuivaksi oppimisprosessin. Aihe on huomionarvoinen, sillä se on erittäin moninainen ja siitä ei juurikaan löydy aiempia tutkimuksia. Tämän vuoksi oli myös tärkeää kartoittaa päiväkodin näkökulmaa, koska alan ammattilaisilla on kodin ohella merkittävä rooli lapsen kuivaksi opettelussa.
Opinnäytetyön aihe oli rajattu alle kolmevuotiaisiin lapsiin, sillä he elävät parhaillaan kuivaksi opettelun
herkkyyskautta. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista
tutkimusmuotoa ja haastateltiin yhteistyökumppani päiväkoti Majakkasaaren henkilöstöä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen kuivaksi opetteluun liittyviä keinoja sekä tapoja päiväkodin henkilöstön kokemana. Tavoitteena oli tuoda esiin päiväkodin työntekijöiden ajatuksia siitä, kuinka lapsen kuivaksi opettelu tulee esiin päiväkodin arjessa ja kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu kuivaksi opettelun suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuivaksi opettelu edellyttää keskustelua sekä yhteisiä toimintatapoja niin henkilöstön ja vanhempien välillä kuin myös työyhteisön
kesken. Päiväkodin struktuuri edesauttaa kuivaksi oppimista merkittävästi ja henkilöstö pyrkii toteuttamaan kodin toiveita lapsen kuivaksi opettelun suhteen. Tutkimustuloksista
voi päätellä kuivaksi oppimisen olevan keskeinen osa päiväkodin arkea ja avainasemassa on onnistunut yhteistyö eri osapuolten välillä.
Opinnäytetyön aihe oli rajattu alle kolmevuotiaisiin lapsiin, sillä he elävät parhaillaan kuivaksi opettelun
herkkyyskautta. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista
tutkimusmuotoa ja haastateltiin yhteistyökumppani päiväkoti Majakkasaaren henkilöstöä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen kuivaksi opetteluun liittyviä keinoja sekä tapoja päiväkodin henkilöstön kokemana. Tavoitteena oli tuoda esiin päiväkodin työntekijöiden ajatuksia siitä, kuinka lapsen kuivaksi opettelu tulee esiin päiväkodin arjessa ja kuinka kasvatuskumppanuus toteutuu kuivaksi opettelun suhteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuivaksi opettelu edellyttää keskustelua sekä yhteisiä toimintatapoja niin henkilöstön ja vanhempien välillä kuin myös työyhteisön
kesken. Päiväkodin struktuuri edesauttaa kuivaksi oppimista merkittävästi ja henkilöstö pyrkii toteuttamaan kodin toiveita lapsen kuivaksi opettelun suhteen. Tutkimustuloksista
voi päätellä kuivaksi oppimisen olevan keskeinen osa päiväkodin arkea ja avainasemassa on onnistunut yhteistyö eri osapuolten välillä.