Kartläggning av företags kunskaper, behov och förväntningar på lagerstyrning & lagerstyrningssystem
Martin, Patrik; Lindström, Cecilia (2012)
Martin, Patrik
Lindström, Cecilia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920075
Tiivistelmä
Begreppet logistik innebär i korthet läran om effektiva materialflöden. Logistik har blivit ett alltmer större fokusområde inom dagens företag och har under de senaste decennierna stått inför snabba och kontinuerliga förändringar. Nya metoder har uppkommit och vidareutvecklats, vilket har lett till nya influenser.
Examensarbetet syftar till att analysera olika företag för att kartlägga deras kunskaper, förväntningar samt behov av lagerstyrning & lagerstyrningssystem. Med hjälp av denna analys försöker skribenterna tolka resultaten samt diskutera lagerstyrning över ett bredare perspektiv för att få en djupare bild av hur saker och ting sköts i företagsvärlden. Arbetet består av en teoridel samt en empiridel. I teorin tar vi upp olika begrepp som är av relevans för vår undersökning. Vi går igenom vad logistik är, olika former av lager och lagerstyrningsmetoder samt vilken roll affärsystemen har fått inom logistiken. I empirin kommer vi att redogöra för det praktiska arbetet samt vårt resultat. Metodiken i arbetet omfattar en multipel fallstudie som använder sig av semistrukturerade kvalitativa intervjuer för datainsamling.
Resultaten visar att alla företag i undersökningen har en, till deras behov, fungerande helhet gällande lagerstyrning & lagerstyrningssystem. Alla har dock även utrymme för förbättringar. Efter slutfört arbete kommer det fram hur företagens olika storlekar inverkar på deras lagerhållning och inställning till lagerhållningssystem samt hur skribenterna upplevt undersökningens gång. The concept logistics is short for the knowledge of efficient flow of recourses. Logistics has grown into an increased point of focus within companies today and has faced rapid and continuous changes during the last decade. New methods have emerged and been further developed, which has led to new influences.
This thesis aims to analyze various companies in order to map out their knowledge, expectations and need of warehouse management and warehouse management systems. With the help of this analysis we try to interpret the results as well as discuss warehouse management over a wide perspective in order to get an in depth view of how things are managed in the business world. This thesis comprise of a theoretical part and an empirical part. In the theoretical part we take up various concepts which are relevant for our research. We process what logistics is, different forms of warehouses and warehouse management methods and also what role the ERP systems play in logistics. In the empirical part we will review the practical work and the results. The methodology in the thesis involves a multiple case study which uses semi structured qualitative interviews for the collecting of data.
The results show that all companies in the survey have a, for their needs, well functioning unity when it comes to warehouse management and warehouse management systems. All of them, however, have room for improvement. After completed study it shows how the different sizes of the companies affect their warehouse management and their attitudes towards warehouse management systems. We also sum up on how we experienced the whole process of writing this thesis.
Examensarbetet syftar till att analysera olika företag för att kartlägga deras kunskaper, förväntningar samt behov av lagerstyrning & lagerstyrningssystem. Med hjälp av denna analys försöker skribenterna tolka resultaten samt diskutera lagerstyrning över ett bredare perspektiv för att få en djupare bild av hur saker och ting sköts i företagsvärlden. Arbetet består av en teoridel samt en empiridel. I teorin tar vi upp olika begrepp som är av relevans för vår undersökning. Vi går igenom vad logistik är, olika former av lager och lagerstyrningsmetoder samt vilken roll affärsystemen har fått inom logistiken. I empirin kommer vi att redogöra för det praktiska arbetet samt vårt resultat. Metodiken i arbetet omfattar en multipel fallstudie som använder sig av semistrukturerade kvalitativa intervjuer för datainsamling.
Resultaten visar att alla företag i undersökningen har en, till deras behov, fungerande helhet gällande lagerstyrning & lagerstyrningssystem. Alla har dock även utrymme för förbättringar. Efter slutfört arbete kommer det fram hur företagens olika storlekar inverkar på deras lagerhållning och inställning till lagerhållningssystem samt hur skribenterna upplevt undersökningens gång.
This thesis aims to analyze various companies in order to map out their knowledge, expectations and need of warehouse management and warehouse management systems. With the help of this analysis we try to interpret the results as well as discuss warehouse management over a wide perspective in order to get an in depth view of how things are managed in the business world. This thesis comprise of a theoretical part and an empirical part. In the theoretical part we take up various concepts which are relevant for our research. We process what logistics is, different forms of warehouses and warehouse management methods and also what role the ERP systems play in logistics. In the empirical part we will review the practical work and the results. The methodology in the thesis involves a multiple case study which uses semi structured qualitative interviews for the collecting of data.
The results show that all companies in the survey have a, for their needs, well functioning unity when it comes to warehouse management and warehouse management systems. All of them, however, have room for improvement. After completed study it shows how the different sizes of the companies affect their warehouse management and their attitudes towards warehouse management systems. We also sum up on how we experienced the whole process of writing this thesis.