Oppisopimuskoulutusprosessi yrityksen näkökulmasta
Silla, Jatta (2012)
Silla, Jatta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920029
Tiivistelmä
Sopeva Oppisopimuspalvelut toimii Järviseudun koulutuskuntayhtymän alaisuudessa monialaisena oppisopimuskoulutuksen järjestäjänä kuuden kunnan alueella. Nämä kunnat ovat Kauhava, Lapua, Evijärvi, Vimpeli, Lappajärvi ja Alajärvi.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tehtävä oli selvittää osaamisen merkitystä yrityksen toiminnassa, oppisopimuskoulutusta osaamisen kehittämisen välineenä ja oppisopimuskoulutusprosessin kehittämistä yrityksen näkökulmasta.
Työpaikkakouluttajien näkökulman rinnalle otettiin myös koulutuksen järjestäjän näkökulma, haastattelemalla Sopeva Oppisopimuspalveluiden oppisopimusjohtajaa.
Teoreettisena taustana olivat osaaminen, oppiminen ja oppisopimuskoulutus yrityksen osaamisen kehittämisessä. Näitä haettiin alan kirjallisuudesta ja Opetushallituksen eri julkaisuista.
Tutkimuskohteeksi valittiin vuonna 2011 tutkintotodistuksen ja samana vuonna ei-tutkintotavoitteisesta lisäkoulutuksesta osallistumistodistuksen saaneiden opiskelijoiden työpaikkakouluttajat. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselynä Webropol - datan analysointi- ja kyselyohjelman kautta.
Näiden vastaajien keskuudessa tulokseksi saatiin, että oman alan asiantuntijuus todettiin tärkeäksi ja oppisopimuskoulutus toimii hyvin osaamisen välineenä. Mitään suuria kehittämisehdotuksia ei tullut esiin, vaan lähes jokainen vastaaja oli valmis suosittelemaan oppisopimuskoulutusta ja oppisopimuskoulutukseen oltiin kauttaaltaan tyytyväisiä.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tehtävä oli selvittää osaamisen merkitystä yrityksen toiminnassa, oppisopimuskoulutusta osaamisen kehittämisen välineenä ja oppisopimuskoulutusprosessin kehittämistä yrityksen näkökulmasta.
Työpaikkakouluttajien näkökulman rinnalle otettiin myös koulutuksen järjestäjän näkökulma, haastattelemalla Sopeva Oppisopimuspalveluiden oppisopimusjohtajaa.
Teoreettisena taustana olivat osaaminen, oppiminen ja oppisopimuskoulutus yrityksen osaamisen kehittämisessä. Näitä haettiin alan kirjallisuudesta ja Opetushallituksen eri julkaisuista.
Tutkimuskohteeksi valittiin vuonna 2011 tutkintotodistuksen ja samana vuonna ei-tutkintotavoitteisesta lisäkoulutuksesta osallistumistodistuksen saaneiden opiskelijoiden työpaikkakouluttajat. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselynä Webropol - datan analysointi- ja kyselyohjelman kautta.
Näiden vastaajien keskuudessa tulokseksi saatiin, että oman alan asiantuntijuus todettiin tärkeäksi ja oppisopimuskoulutus toimii hyvin osaamisen välineenä. Mitään suuria kehittämisehdotuksia ei tullut esiin, vaan lähes jokainen vastaaja oli valmis suosittelemaan oppisopimuskoulutusta ja oppisopimuskoulutukseen oltiin kauttaaltaan tyytyväisiä.