Liten blev stor : En undersökning om arbetslivs- och sysselsättningssituationen hos före detta elever vid Svenska skolan för synskadade
Tylli, Ann-Catrin (2012)
Tylli, Ann-Catrin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819979
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att undersöka arbetslivs- och sysselsättningssituationen hos före detta elever vid Svenska skolan för synskadade (SSS). Arbete är ett projekterat examensarbete med Svenska skolan för synskadade, i Helsingfors, som uppdragsgivare. Undersökningen omfattar elever som gått i skolan någon gång mellan åren 1975-1990. I undersökningen deltog 21 respondenter. Frågeställningarna är följande: Hur ser situationen ut idag beträffande utbildning och sysselsättning för de före detta eleverna? Vilka är vägarna in i arbetslivet för personer med synnedsättning? Upplever personer med synnedsättning sig som en resurs eller börda i arbetslivet? Vad innebär mångfald i arbetslivet? Förekommer upplevelsen av diskriminering och hur motarbeta och förhindra uppkomsten av diskrimineringen? Den teoretiska referensramen består av de socialpedagogiska begreppen empowerment, mångfald och brukarmedverkan. Som forsknings-metod användes enkät innehållande både slutna och öppna frågor. Respondenterna kunde välja mellan två datainsamlingsmetoder, telefonintervju eller svar via nätet i enkätprogrammet Webropol. Resultaten visar att 14 % av respondenterna har heltidsjobb medan 52 % av respondenterna har frilansuppdrag. Ett viktigt stöd, på vägen in i arbetslivet, utgör intresseorganisationerna. Vidare visar resultaten att mångfalden i arbetslivet fungerar delvis. Nya datatekniska hjälpmedel som kompenserar synnedsättning har ökat jämlikheten på arbetsplatsen. Diskriminering på arbetsplatsen förekommer men en vilja att motarbeta och förhindra diskriminering ses också. Ännu finns en bit att gå innan mångfaldens motto – olika roller men lika värde – fullbordas inom arbetslivet. The purpose of this degree thesis is to examine the employment situation of former students at the Swedish School of Visually Impaired. The work is commissioned by the Swedish School for Visually Impaired in Helsinki. The research covers students that attended the school between the years 1975-1990. 21 respondents participated, which gives a good response rate of 72%. The research questions are: What is the situation today regarding education and employment for former students? What are the pathways into employment for people with visual impairment? Do people with a visual impairment see themselves as a resource or a burden at the workplace? What does diversity at the workplace mean? Are there any experiences of discrimination and how do we work against and prevent discrimination? The theoretical framework consists of empowerment, diversity and user participation. A survey study is used as research method. The survey consists of both closed and open questions. Respondents could choose between two methods for data collecting, a telephone interview or replying online via the survey program Webropol. The results show that 14% of the respondents are in fulltime jobs while 52% are freelancers. The NGOs have an important role in supporting the visually impaired on the pathways into employment. The results also show that diversity at the workplace works partially. New technical aids compensate the visual impairment and increase equality. Discrimination in the workplace occurs, but a willingness to work against it and prevent it also appears. There is still some way to go before the motto of diversity- different roles but of equal value- is completed within the workplace.