ASIAKKAAN KÄYTTÖKOKEMUS VERKKOKAUPPA ERÄNETISSÄ
Tiihonen, Jukka (2012)
Tiihonen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719739
Tiivistelmä
Tämän tutkimusopinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lukijalle, millainen on verkkokaup-
pa Eränetin käytettävyys asiakkaan näkökulmasta syksyllä 2012. Tutkimuskysymys opin-
näyteyölle on: Miten Eränetti-verkkokaupan käytettävyyttä voidaan parantaa? Raportin tu-
lokset perustuvat tutkimuskysymyksen rajaamaan tutkimusaineistoon ja lähteisiin, joista
tutkija on muodostanut johtopäätökset ja pohdinnat. Käytettävyyden parantamisen tekninen
suunnittelu ei kuulu tämän opinnäytetyön sisältöön.
Aineistoa on kerätty opinnäytetyötä varten kvalitatiivisesti, haastatteluilla sekä havainnoinnil-
la. Kvalitatiivisen tutkimuksen pohjana on viiden koehenkilön kanssa toteutettu käytettävyys-
testaus ja teemahaastattelu. Tutkija perustaa oman tietämyksensä verkkokaupan käytettä-
vyydestä julkisiin lähteisiin.
Toimeksiantajan tavoitteena on saada opinnäytetyön avulla selville, millaisena asiakkaat
heidän palvelunsa kokevat. Kokonaisvaltainen verkkokaupan asiakaskokemus olisi ollut
liian iso kokonaisuus tutkittavaksi opinnäytetyölaajuudessa, joten aihe rajattiin Eränetin
kannalta tarpeelliseen aiheeseen eli käytettävyyden tutkimiseen.
Uuden aineiston ja yhteistyökykyisten koehenkilöiden avulla tutkija on pystynyt löytämään
kehitettäviä käytettävyyden osa-alueita Eränetistä. Kolme tärkeintä kehitettävää käytettä-
vyyden osa-aluetta ovat:
1. navigoinnin loogisuuden kehittäminen
2. aloitussivun sisällön ja sen määrän uusiminen
3. suositeltavien- ja tarjoustuotteiden esittelyn uudistaminen
Tutkija uskoo, että toimeksiantaja voi kokea konkreettista hyötyä tästä opinnäytetyöstä
suunnitellessaan verkkokaupan käytettävyyden uudistamista asiakkaiden näkökulmasta.
pa Eränetin käytettävyys asiakkaan näkökulmasta syksyllä 2012. Tutkimuskysymys opin-
näyteyölle on: Miten Eränetti-verkkokaupan käytettävyyttä voidaan parantaa? Raportin tu-
lokset perustuvat tutkimuskysymyksen rajaamaan tutkimusaineistoon ja lähteisiin, joista
tutkija on muodostanut johtopäätökset ja pohdinnat. Käytettävyyden parantamisen tekninen
suunnittelu ei kuulu tämän opinnäytetyön sisältöön.
Aineistoa on kerätty opinnäytetyötä varten kvalitatiivisesti, haastatteluilla sekä havainnoinnil-
la. Kvalitatiivisen tutkimuksen pohjana on viiden koehenkilön kanssa toteutettu käytettävyys-
testaus ja teemahaastattelu. Tutkija perustaa oman tietämyksensä verkkokaupan käytettä-
vyydestä julkisiin lähteisiin.
Toimeksiantajan tavoitteena on saada opinnäytetyön avulla selville, millaisena asiakkaat
heidän palvelunsa kokevat. Kokonaisvaltainen verkkokaupan asiakaskokemus olisi ollut
liian iso kokonaisuus tutkittavaksi opinnäytetyölaajuudessa, joten aihe rajattiin Eränetin
kannalta tarpeelliseen aiheeseen eli käytettävyyden tutkimiseen.
Uuden aineiston ja yhteistyökykyisten koehenkilöiden avulla tutkija on pystynyt löytämään
kehitettäviä käytettävyyden osa-alueita Eränetistä. Kolme tärkeintä kehitettävää käytettä-
vyyden osa-aluetta ovat:
1. navigoinnin loogisuuden kehittäminen
2. aloitussivun sisällön ja sen määrän uusiminen
3. suositeltavien- ja tarjoustuotteiden esittelyn uudistaminen
Tutkija uskoo, että toimeksiantaja voi kokea konkreettista hyötyä tästä opinnäytetyöstä
suunnitellessaan verkkokaupan käytettävyyden uudistamista asiakkaiden näkökulmasta.