Patientförflyttningsguide : En guide för studerande och lärare om patientförflyttningar och ergonomi
Alenius, Tom; Ranta-aho, Ville (2012)
Alenius, Tom
Ranta-aho, Ville
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819935
Tiivistelmä
Sammandrag:
Inom social och hälsovårdsbranschen, främst inom vårdarbete, utförs dagligen ett fysiskt tungt arbete. Förflyttningar där patienter förflyttas från olika ställningar till en annan hör det till de dagliga arbetsuppgifterna. Tidigare forskning visar att frånvaro från arbetet ökar pga. Belastningsskador som uppstår i samband med arbetet. I och med detta uppstår ett behov av en god arbetsergonomi samt utnyttjandet av den så att såväl klienten samt utövaren av förflyttningen kan känna sig säkra och utföra en korrekt förflyttning. Syftet med detta arbete är att göra en patientförflyttningsguide som kan användas av såväl studerande som lärare i Arcada. Arbetet är ett beställningsarbete beställt av Joachim Ring, lektor i Fysioterapi vid Arcada. Metoden som har använts i detta arbete kan kallas för en projektinriktad metod som resulterat i en slutprodukt. Produkten är en handbok över patientförflyttningar som innefattar de mest grundläggande principerna om patientförflyttningarna. Som teoretisk referensram använder vi begreppet pedagogik för att på så sätt kunna förklara hur inlärning kan ske på olika sätt. Tanken är att detta arbete kan tjäna som grund för kommande examensarbeten inom Arcada där slutprodukten kunde vara ett mera modernt inlärningsmaterial. Som viktigaste referens material har vi använt oss av TTL:s studie Työ ja Terveys 2009 som belyser många av de områden som tas upp i detta arbete. Abstract:
Within the health and social sector, particularly in health care work there is on a daily basis performed physically demanding jobs. Movements where patients are transfered from different positions to another belongs to the daily tasks. Previous research shows that absence from work has increased due to musculoskeletal disorders arising in connection with the work. Due to this there is a need for good ergonomics and the use of it so that both client and practitioner of the transfer can feel safe and perform a proper transfer. The purpose of this work is to make a patient transfer guide that can be used by both students and teachers in Arcada. The work is a commissioned work commissioned by Joachim Ring, Senior Lecturer in Physiotherapy at Arcada. The method used in this work can be called a project-based approach, resulting in a final product. The product is a manual of patient transfers involving the most basic principles of patient transfers. As a theoretical framework, we use the concept of education in order to be able to explain how learning can take place in different ways. The idea is that this work can serve as a basis for future graduate work in Arcada where the end product could be a more modern learning material. As an important reference material we have used the TTL's study Työ ja Terveys 2009 which highlights many of the areas addressed in this work.
Inom social och hälsovårdsbranschen, främst inom vårdarbete, utförs dagligen ett fysiskt tungt arbete. Förflyttningar där patienter förflyttas från olika ställningar till en annan hör det till de dagliga arbetsuppgifterna. Tidigare forskning visar att frånvaro från arbetet ökar pga. Belastningsskador som uppstår i samband med arbetet. I och med detta uppstår ett behov av en god arbetsergonomi samt utnyttjandet av den så att såväl klienten samt utövaren av förflyttningen kan känna sig säkra och utföra en korrekt förflyttning. Syftet med detta arbete är att göra en patientförflyttningsguide som kan användas av såväl studerande som lärare i Arcada. Arbetet är ett beställningsarbete beställt av Joachim Ring, lektor i Fysioterapi vid Arcada. Metoden som har använts i detta arbete kan kallas för en projektinriktad metod som resulterat i en slutprodukt. Produkten är en handbok över patientförflyttningar som innefattar de mest grundläggande principerna om patientförflyttningarna. Som teoretisk referensram använder vi begreppet pedagogik för att på så sätt kunna förklara hur inlärning kan ske på olika sätt. Tanken är att detta arbete kan tjäna som grund för kommande examensarbeten inom Arcada där slutprodukten kunde vara ett mera modernt inlärningsmaterial. Som viktigaste referens material har vi använt oss av TTL:s studie Työ ja Terveys 2009 som belyser många av de områden som tas upp i detta arbete.
Within the health and social sector, particularly in health care work there is on a daily basis performed physically demanding jobs. Movements where patients are transfered from different positions to another belongs to the daily tasks. Previous research shows that absence from work has increased due to musculoskeletal disorders arising in connection with the work. Due to this there is a need for good ergonomics and the use of it so that both client and practitioner of the transfer can feel safe and perform a proper transfer. The purpose of this work is to make a patient transfer guide that can be used by both students and teachers in Arcada. The work is a commissioned work commissioned by Joachim Ring, Senior Lecturer in Physiotherapy at Arcada. The method used in this work can be called a project-based approach, resulting in a final product. The product is a manual of patient transfers involving the most basic principles of patient transfers. As a theoretical framework, we use the concept of education in order to be able to explain how learning can take place in different ways. The idea is that this work can serve as a basis for future graduate work in Arcada where the end product could be a more modern learning material. As an important reference material we have used the TTL's study Työ ja Terveys 2009 which highlights many of the areas addressed in this work.