Kanta-asiakastyytyväisyyden arviointi ja kanta-asiakkuuden kehittäminen
Koski, Laura (2012)
Koski, Laura
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819885
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on naisten vaatteiden vähittäiskauppaa harjoit-tava Kotkan Garderobi Oy, jonka toimitusjohtaja toimii kuuden Bestseller-konserniin kuuluvan VILA Clothes-liikkeen kauppiaana Suomessa. Idea opinnäytetyöhön syntyi tekijän mielenkiinnon ja työkokemuksen kautta sekä myös tutkimustulosten tarpeelli-suuden ja ajankohtaisuuden myötä.
Tavoitteena oli saada vastaukset kolmeen tutkimuskysymykseen, joita olivat ”mitä kanta-asiakkaat toivovat saavansa kuulumalla VILA Clubiin?”, ”miten useasti kanta-asiakkaat haluavat viestiä?” ja ”minkälaista sisältöä viesteissä pitäisi olla?”. Kanta-asiakaskyselyn lisäksi tarkoituksena oli myös valmistaa kanta-asiakasvastaavan opas yrityksen henkilökunnan työn avuksi.
Työ on rajattu koskemaan VILAn kanta-asiakkuutta ja siihen liittyvää viestintää. Kanta-asiakaskyselyn avulla saatiin neljän liikkeen VILA Club jäsenten mielipiteitä VILAn
kanta-asiakkuudesta. Kanta-asiakasvastaavan oppaassa kerrotaan vastaavan työtehtävien ja vastuiden lisäksi VILA Clubin taustasta ja kaikista sen toimintaan liittyvistä työkaluista.
Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset Webropol-ohjelman kyselyn avulla. Oppaan lähteinä toimivat tekijän omat kokemukset, kanta-asiakaskysely, koulutukset, yrityksen internet-sivut sekä erilaiset VILAn henkilökunnan materiaalit. Opinnäytetyön teoreetti-sena viitekehyksenä käytettiin asiakas- ja sidosryhmäviestintää,
kanta-asiakkuutta ja kanta-asiakasjärjestelmiä käsittelevää kirjallisuutta ja internet-artikkeleita.
Kyselyn avulla saadut tiedot auttoivat oppaan tekemisessä ja tukivat sen sisältöä. Kyselyn vastaukset olivat pitkälti nykyisen VILA Clubin toiminnan kanssa samoilla linjoilla ja kehitysideoina esille tuli erityisesti stailauspalvelu. Tulokset ovat ajankohtaisia, sillä toimeksiantajalla ei ole aikaisempia tutkimustuloksia aiheesta.
Tavoitteena oli saada vastaukset kolmeen tutkimuskysymykseen, joita olivat ”mitä kanta-asiakkaat toivovat saavansa kuulumalla VILA Clubiin?”, ”miten useasti kanta-asiakkaat haluavat viestiä?” ja ”minkälaista sisältöä viesteissä pitäisi olla?”. Kanta-asiakaskyselyn lisäksi tarkoituksena oli myös valmistaa kanta-asiakasvastaavan opas yrityksen henkilökunnan työn avuksi.
Työ on rajattu koskemaan VILAn kanta-asiakkuutta ja siihen liittyvää viestintää. Kanta-asiakaskyselyn avulla saatiin neljän liikkeen VILA Club jäsenten mielipiteitä VILAn
kanta-asiakkuudesta. Kanta-asiakasvastaavan oppaassa kerrotaan vastaavan työtehtävien ja vastuiden lisäksi VILA Clubin taustasta ja kaikista sen toimintaan liittyvistä työkaluista.
Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset Webropol-ohjelman kyselyn avulla. Oppaan lähteinä toimivat tekijän omat kokemukset, kanta-asiakaskysely, koulutukset, yrityksen internet-sivut sekä erilaiset VILAn henkilökunnan materiaalit. Opinnäytetyön teoreetti-sena viitekehyksenä käytettiin asiakas- ja sidosryhmäviestintää,
kanta-asiakkuutta ja kanta-asiakasjärjestelmiä käsittelevää kirjallisuutta ja internet-artikkeleita.
Kyselyn avulla saadut tiedot auttoivat oppaan tekemisessä ja tukivat sen sisältöä. Kyselyn vastaukset olivat pitkälti nykyisen VILA Clubin toiminnan kanssa samoilla linjoilla ja kehitysideoina esille tuli erityisesti stailauspalvelu. Tulokset ovat ajankohtaisia, sillä toimeksiantajalla ei ole aikaisempia tutkimustuloksia aiheesta.