Rakenteisen kirjaamisen auditointi kotihoidon yksikössä
Hiltunen, Ida; Pitko, Ninamari (2012)
Hiltunen, Ida
Pitko, Ninamari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817039
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli auditointitutkimus erään uusimaalaisen kotihoidon yksikön henkilökunnan potilaskirjaamisesta. Tutkimusaineisto koostui yksikön asiakkaiden (N = 30, n = 20) hoito-suunnitelmista ja päivittäiskirjaamisesta yhden viikon ajalta. Auditointi toteutettiin Kailan ja Kuivalaisen (2008) HoiData-hankkeen yhteydessä kehittämän kirjaamisen arviointilomakkeen pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida kotihoidon yksikön kirjaamisen tilannetta ko-konaisuudessaan arviointilomakkeen minimikriteerien avulla ja osoittaa mahdolliset kehittämisen kohteet saatujen tulosten pohjalta.
Auditoinnin tutkimusjoukon muodostivat sellaisten kotihoidon pitkäaikaisasiakkaiden potilaspaperit, joiden luokse kotihoidon henkilökunta teki käyntejä vähintään kolme kertaa viikossa. Tutkimuskriteerit täyttäviä kotihoidon asiakkaita oli kolmekymmentä, joista kotihoidon osas-tonhoitaja poimi kahdenkymmenen asiakkaan otoksen satunnaisotantaa käyttäen. Asiakkaiden yksityisyydensuojaa kunnioitettiin auditointia toteutettaessa ja tutkimukseen osallistuneilta pyydettiin kirjallinen suostumus potilastietojen hyödyntämiseen kirjaamisen auditoinnissa.
Tuloksissa kotihoidon yksikön kirjaamisen todettiin olevan hyvällä tasolla ja kehityksen kohteiden olevan selkeästi näkyvillä. Hoitosuunnitelmien teksteissä sekä päivittäiskirjaamisessa käytettiin usein hoitotyön prosessin vaiheita (hoidon tarve, hoidon tavoite, suunnitellut hoitotyön toiminnot), mutta päivittäiskirjaamista selvennettiin harvoin vapaalla tekstillä. Valmiiden prosessin vaiheiden ansiosta tarpeet, toteutukset ja suunnitellut toiminnot oli kirjattu aina niille varattuihin kohtiin hoitosuunnitelmaan. Näiltä osin kirjaaminen oli kiitettävää ja potilaan näkökulman huomioivaa. Niissä hoitotyön prosessin vaiheissa, joilla ei ollut erikseen nimettyä kirjaamiskohtaa (toteutueet toimenpiteet, hoidon tulos, hoidon arviointi), kirjaaminen oli puutteellista. Yleisesti hoitosuunnitelmat olivat perusteellisia ja asiakaslähtöisiä.
Kotihoidon yksikön kirjaamista suositeltiin kehitettävän etenkin hoitotyön tulosten arvioinnin osalta. Tulosten arvioinnille tulisi yhteisesti kotihoidon yksiköiden kesken luoda oma sarake, joka vastaa hoitotyön kirjaamisen tarpeita. Työyhteisön pitäisi korostaa keskinäisen oppimisen merkitystä ja antaa palautetta kirjaamisen osaamisesta. Eritasoiset kirjaamisen osaajat voivat täydentää ja kehittää osaamistaan yhdessä.
Jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin, että arviointilomakkeen mukainen auditointi suoritetaan säännöllisin väliajoin ja hoitohenkilökunnan lisäkoulutus järjestetään tulosten perusteella.
Auditoinnin tutkimusjoukon muodostivat sellaisten kotihoidon pitkäaikaisasiakkaiden potilaspaperit, joiden luokse kotihoidon henkilökunta teki käyntejä vähintään kolme kertaa viikossa. Tutkimuskriteerit täyttäviä kotihoidon asiakkaita oli kolmekymmentä, joista kotihoidon osas-tonhoitaja poimi kahdenkymmenen asiakkaan otoksen satunnaisotantaa käyttäen. Asiakkaiden yksityisyydensuojaa kunnioitettiin auditointia toteutettaessa ja tutkimukseen osallistuneilta pyydettiin kirjallinen suostumus potilastietojen hyödyntämiseen kirjaamisen auditoinnissa.
Tuloksissa kotihoidon yksikön kirjaamisen todettiin olevan hyvällä tasolla ja kehityksen kohteiden olevan selkeästi näkyvillä. Hoitosuunnitelmien teksteissä sekä päivittäiskirjaamisessa käytettiin usein hoitotyön prosessin vaiheita (hoidon tarve, hoidon tavoite, suunnitellut hoitotyön toiminnot), mutta päivittäiskirjaamista selvennettiin harvoin vapaalla tekstillä. Valmiiden prosessin vaiheiden ansiosta tarpeet, toteutukset ja suunnitellut toiminnot oli kirjattu aina niille varattuihin kohtiin hoitosuunnitelmaan. Näiltä osin kirjaaminen oli kiitettävää ja potilaan näkökulman huomioivaa. Niissä hoitotyön prosessin vaiheissa, joilla ei ollut erikseen nimettyä kirjaamiskohtaa (toteutueet toimenpiteet, hoidon tulos, hoidon arviointi), kirjaaminen oli puutteellista. Yleisesti hoitosuunnitelmat olivat perusteellisia ja asiakaslähtöisiä.
Kotihoidon yksikön kirjaamista suositeltiin kehitettävän etenkin hoitotyön tulosten arvioinnin osalta. Tulosten arvioinnille tulisi yhteisesti kotihoidon yksiköiden kesken luoda oma sarake, joka vastaa hoitotyön kirjaamisen tarpeita. Työyhteisön pitäisi korostaa keskinäisen oppimisen merkitystä ja antaa palautetta kirjaamisen osaamisesta. Eritasoiset kirjaamisen osaajat voivat täydentää ja kehittää osaamistaan yhdessä.
Jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin, että arviointilomakkeen mukainen auditointi suoritetaan säännöllisin väliajoin ja hoitohenkilökunnan lisäkoulutus järjestetään tulosten perusteella.