Lukuvuoden odotetuin tunti : kehityskeskustelukokemukset Omnian ammattiopistossa
Kylkilahti, Terhi (2012)
Kylkilahti, Terhi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719740
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ammatillisen oppilaitoksen opettajien ja koulutuspäälliköiden kehityskeskusteluodotuksia ja kehityskeskustelukokemuksia Omnian ammattiopistossa. Tavoitteena oli tutkia, miten kehityskeskustelun toimivuus koetaan opettajan ja koulutuspäällikön välillä. Tarkoituksena oli löytää kehityskeskustelun hyviä käytänteitä ja kehittämiskohteita.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia.
Keskeinen tulos oli, että Omnian ammattiopistossa suhtauduttiin kehityskeskusteluihin positiivisesti. Kehityskeskusteluja pidettiin tarpeellisina ja niihin valmistauduttiin huolellisesti. Omnian strategiset tavoitteet, arvot ja tulosrahoituksen mittarit eivät nousseet selkeästi esiin kehityskeskustelussa. Kehityskeskustelussa keskusteltiin runsaasti opiskelijoiden asioista ja omasta kouluttautumisesta. Opettajan tuloskautena pidettiin selvästi lukuvuotta eikä kalenterivuotta.
Opinnäytetyön pohjalta nousi kehittämistarpeeksi sekä johdettavien että esimiesten valmentaminen kehityskeskusteluun. Kehityskeskusteluprosessiin tutustumisella tulee olemaan keskeinen asema valmennuksessa. Opettajien tulostavoitteiden määrittelyä tullaan myös kehittämään.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia.
Keskeinen tulos oli, että Omnian ammattiopistossa suhtauduttiin kehityskeskusteluihin positiivisesti. Kehityskeskusteluja pidettiin tarpeellisina ja niihin valmistauduttiin huolellisesti. Omnian strategiset tavoitteet, arvot ja tulosrahoituksen mittarit eivät nousseet selkeästi esiin kehityskeskustelussa. Kehityskeskustelussa keskusteltiin runsaasti opiskelijoiden asioista ja omasta kouluttautumisesta. Opettajan tuloskautena pidettiin selvästi lukuvuotta eikä kalenterivuotta.
Opinnäytetyön pohjalta nousi kehittämistarpeeksi sekä johdettavien että esimiesten valmentaminen kehityskeskusteluun. Kehityskeskusteluprosessiin tutustumisella tulee olemaan keskeinen asema valmennuksessa. Opettajien tulostavoitteiden määrittelyä tullaan myös kehittämään.