”Peruslähtökohtana normaali koulun ja kodin välinen yhteistyö” : Koulun ja lastensuojeluyksikön välinen yhteistyö
Kujala, Leena (2009)
Kujala, Leena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016615
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin lastensuojeluyksikön ja koulun välistä yhteistyötä. Tut-kimusongelmat keskittyivät koulun ja lastensuojeluyksikön välisen yhteistyön tar-peisiin, yhteistyön muotoihin sekä yhteistyön kehittämisehdotuksiin. Aihetta tutkittiin laadullisen kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksesta kävi ilmi, että yhteis-työtä tehdään koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Yhteistyö koettiin tärkeänä oppi-laan mielialojen vaihdellessa ja alkupalaveri koettiin hyväksi yhteistyötavaksi silloin, kun lapsi on aloittamassa uudessa koulussa. Lastensuojeluyksikön työnte-kijät ja opettajat kokivat tutkimuksen mukaan tärkeäksi käydä läpi lapsen taustaa etenkin sellaisissa asioissa, jotka voivat vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin ja sosiaa-lisiin suhteisiin. Yhteistyö on vastaajien mukaan tarpeen myös silloin, kun lapselle etsitään sopivinta opetustapaa tai luokkamuotoa. Opettajien vastauksissa kävi ilmi, että yhteistyötä tulisi tehdä samaan tapaan kuin kenen tahansa oppilaan kohdalla.
Yhteistyön muodoiksi kyselyyn vastanneet mainitsivat muun muassa puhelimen tai reissuvihkon välityksellä tapahtuvan sekä sähköisen yhteydenpidon. Myös van-hempainillat, vanhempainvartit ja muut tilaisuudet sekä opettajien vierailukäynnit lastensuojeluyksikössä nousivat vastauksissa esille. Yhteistyössä on kuitenkin tutkimuksen mukaan hyvien puolien lisäksi myös kehittämisen varaa. Vastaajat toivoivat nopeampia yhteydenottoja, aktiivisempaa yhteydenpitoa, enemmän ta-paamisia luokanvalvojan kanssa, molemminpuolista mielipiteiden kuulemista sekä positiivistakin palautetta pelkän negatiivisen lisäksi. Tiiviimpää yhteistyötä kaivat-tiin, jotta ongelmia koulussa, sekä tunneilla että välitunneilla, pystyttäisiin parem-min ennaltaehkäisemään.
Yhteistyön muodoiksi kyselyyn vastanneet mainitsivat muun muassa puhelimen tai reissuvihkon välityksellä tapahtuvan sekä sähköisen yhteydenpidon. Myös van-hempainillat, vanhempainvartit ja muut tilaisuudet sekä opettajien vierailukäynnit lastensuojeluyksikössä nousivat vastauksissa esille. Yhteistyössä on kuitenkin tutkimuksen mukaan hyvien puolien lisäksi myös kehittämisen varaa. Vastaajat toivoivat nopeampia yhteydenottoja, aktiivisempaa yhteydenpitoa, enemmän ta-paamisia luokanvalvojan kanssa, molemminpuolista mielipiteiden kuulemista sekä positiivistakin palautetta pelkän negatiivisen lisäksi. Tiiviimpää yhteistyötä kaivat-tiin, jotta ongelmia koulussa, sekä tunneilla että välitunneilla, pystyttäisiin parem-min ennaltaehkäisemään.