Antonin Dvorakin Mustalaislaulut, Op. 55
Vuorijärvi, Mari (2012)
Vuorijärvi, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719758
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Antonin Dvorakin säveltämiä pianosäestyksellisiä lauluja Adolf Heydukin saksankielisiin runoihin, säveltäjän elämää ja sitä kuinka ne nivoutuvat yhteen. Työ sisältää kirjallisen osuuden.
Olen valinnut kyseisen aiheen siksi, koska esitin Mustalaislaulut osana solistisia erikoistumisopintoja käsittävässä A-kurssin resitaalissa. Laulut on sävelletty sopraanolle. Lauluista löytyy tulisia rytmejä ja dramaattisuutta, mutta toisaalta myös herkkyyttä ja haikeutta. Omassa äänessäni on molempia aineksia; lyyrisiä sekä dramaattisia sävyjä luomaan Mustalaislauluhin ominaisia karaktäärejä ja tunnelmia.
Tutustuin Mustalaislauluihin ensin kuuntelemalla eri sopraanolaulajien äänitteitä. Sen jälkeen perehdyin musiikkiin harjoittelemalla itse. Aluksi laulut tuntuivat helpohkoilta, kansanlauluomaisilta melodioilta. Laulut osoittautuivat kuitenkin hyvin haasteellisiksi. Huomasin, että laulajan täytyy omata erinomainen hengitystekniikka pitääkseen yllä suuret ja pitkät fraasit sekä kauniit legatot. Nopeat tanssikappaleet taas puolestaan vaativat laulajalta hyvää artikulaatiota sekä uskallusta heittäytyä dynaamisiin rytmeihin. Tekstiin tutustuin saksalaisen käännöksen kautta, joka oli konsertissani esityskielenä. Suomensin laulut, jotta ymmärtäisin tarkalleen laulujen tarinan ja merkityksen tulkitessani monivivahteisia melodioita.
Koin haastavana ja mielenkiintoisena laulettavana Dvorakin Mustalaislaulut. Sen vuoksi halusin tutustua syvällisemmin myös itse säveltäjään, lauluihin sekä runoteksteihin. Esittelen lisäksi tekstisuomennokset sekä lauluista tekemäni musiikkianalyysin. Opinnäytetyöni on rajattu seitsemään lauluun. Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty kirjallista työtä.
Olen valinnut kyseisen aiheen siksi, koska esitin Mustalaislaulut osana solistisia erikoistumisopintoja käsittävässä A-kurssin resitaalissa. Laulut on sävelletty sopraanolle. Lauluista löytyy tulisia rytmejä ja dramaattisuutta, mutta toisaalta myös herkkyyttä ja haikeutta. Omassa äänessäni on molempia aineksia; lyyrisiä sekä dramaattisia sävyjä luomaan Mustalaislauluhin ominaisia karaktäärejä ja tunnelmia.
Tutustuin Mustalaislauluihin ensin kuuntelemalla eri sopraanolaulajien äänitteitä. Sen jälkeen perehdyin musiikkiin harjoittelemalla itse. Aluksi laulut tuntuivat helpohkoilta, kansanlauluomaisilta melodioilta. Laulut osoittautuivat kuitenkin hyvin haasteellisiksi. Huomasin, että laulajan täytyy omata erinomainen hengitystekniikka pitääkseen yllä suuret ja pitkät fraasit sekä kauniit legatot. Nopeat tanssikappaleet taas puolestaan vaativat laulajalta hyvää artikulaatiota sekä uskallusta heittäytyä dynaamisiin rytmeihin. Tekstiin tutustuin saksalaisen käännöksen kautta, joka oli konsertissani esityskielenä. Suomensin laulut, jotta ymmärtäisin tarkalleen laulujen tarinan ja merkityksen tulkitessani monivivahteisia melodioita.
Koin haastavana ja mielenkiintoisena laulettavana Dvorakin Mustalaislaulut. Sen vuoksi halusin tutustua syvällisemmin myös itse säveltäjään, lauluihin sekä runoteksteihin. Esittelen lisäksi tekstisuomennokset sekä lauluista tekemäni musiikkianalyysin. Opinnäytetyöni on rajattu seitsemään lauluun. Aiheesta ei ole aikaisemmin tehty kirjallista työtä.