Iisalmen Sanomien ilmoitusjärjestelmä asiakkaiden ja henkilöstön arvioimana
Huttunen, Jenna (2012)
Huttunen, Jenna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719719
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Iisalmen Sanomien ilmoitusjärjestelmän vahvuudet ja mahdolliset kehitettävät osa-alueet sekä tuoda esille kehittämisideoita tutkimusaineistoon perustu-en.
Tutkimusmenetelminä on käytetty kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Tietoa on hankittu teemahaastatellen Iisalmen Sanomien ilmoitusosaston henkilöstöä sekä hyödyntämällä Tietoykkö-nen Oy:n toteuttamaa kvantitatiivista asiakastyytyväisyyskyselyä Iisalmen Sanomien ilmoitusasiak-kaille. Teoreettinen viitekehys rajautuu nykyaikaiseen markkinointiin ja 7P-malliin, mitkä jäsentävät opinnäytetyön tutkimuskohdetta ja tuloksia.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan organisaation vahvuudet painottuvat henkilöstöön ja toi-miviin prosesseihin. Asiakkaat antoivat parhaat arvosanat mediamyynnin palvelun ystävällisyydelle sekä mediamyynnin joustavuudelle ja sujuvuudelle. Henkilöstön mielestä organisaation vahvuuksi-na painottuvat henkilöstö ja toimivat prosessit. Henkilöstö antoi parhaat arvosanat omien tuottei-den ja palvelujen tuntemiselle sekä aineistoliikenteen sujuvuudelle.
Asiakkaiden mukaan organisaation kehitettävinä osa-alueina painottuvat tuote ja tarjooma, henki-löstö sekä markkinointiviestintä. Asiakkaat antoivat heikoimmat arvosanat lehden tekniselle laadul-le ja eri ilmoitusratkaisujen esittelylle. Henkilöstön mukaan organisaation kehitettävät osa-alueet painottuvat kilpailukeinoista hintaan sekä henkilöstöön ja asiakaspalveluun. Henkilöstö antoi hei-koimmat arvosanat lehden tarjoamalle lisäarvolle asiakkaan liiketoimintaan, työntekijöiden aktiivi-selle yhteydenpidolle asiakkaaseen sekä asiakkaan toimialan tuntemukselle. Lisäksi esille nousi yksittäisiä, konkreettisia kehityskohteita: puhelinjärjestelmä ja palvelupisteiden sijainti, lehden pai-nolaatu, verkkolehden toimivuus ja hinnoittelun johdonmukaisuus.
Jatkotutkimusaiheiksi nousivat ilmoitustilan hinnoittelu ja toimivat teknologiset ratkaisut ilmoitus-myynnin tukena.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Iisalmen Sanomien ilmoitusjärjestelmän vahvuudet ja mahdolliset kehitettävät osa-alueet sekä tuoda esille kehittämisideoita tutkimusaineistoon perustu-en.
Tutkimusmenetelminä on käytetty kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Tietoa on hankittu teemahaastatellen Iisalmen Sanomien ilmoitusosaston henkilöstöä sekä hyödyntämällä Tietoykkö-nen Oy:n toteuttamaa kvantitatiivista asiakastyytyväisyyskyselyä Iisalmen Sanomien ilmoitusasiak-kaille. Teoreettinen viitekehys rajautuu nykyaikaiseen markkinointiin ja 7P-malliin, mitkä jäsentävät opinnäytetyön tutkimuskohdetta ja tuloksia.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan organisaation vahvuudet painottuvat henkilöstöön ja toi-miviin prosesseihin. Asiakkaat antoivat parhaat arvosanat mediamyynnin palvelun ystävällisyydelle sekä mediamyynnin joustavuudelle ja sujuvuudelle. Henkilöstön mielestä organisaation vahvuuksi-na painottuvat henkilöstö ja toimivat prosessit. Henkilöstö antoi parhaat arvosanat omien tuottei-den ja palvelujen tuntemiselle sekä aineistoliikenteen sujuvuudelle.
Asiakkaiden mukaan organisaation kehitettävinä osa-alueina painottuvat tuote ja tarjooma, henki-löstö sekä markkinointiviestintä. Asiakkaat antoivat heikoimmat arvosanat lehden tekniselle laadul-le ja eri ilmoitusratkaisujen esittelylle. Henkilöstön mukaan organisaation kehitettävät osa-alueet painottuvat kilpailukeinoista hintaan sekä henkilöstöön ja asiakaspalveluun. Henkilöstö antoi hei-koimmat arvosanat lehden tarjoamalle lisäarvolle asiakkaan liiketoimintaan, työntekijöiden aktiivi-selle yhteydenpidolle asiakkaaseen sekä asiakkaan toimialan tuntemukselle. Lisäksi esille nousi yksittäisiä, konkreettisia kehityskohteita: puhelinjärjestelmä ja palvelupisteiden sijainti, lehden pai-nolaatu, verkkolehden toimivuus ja hinnoittelun johdonmukaisuus.
Jatkotutkimusaiheiksi nousivat ilmoitustilan hinnoittelu ja toimivat teknologiset ratkaisut ilmoitus-myynnin tukena.