Helsinki Traveller Infon palvelukonseptin kehittäminen
Rankinen, Riikka; Airas, Annina (2012)
Rankinen, Riikka
Airas, Annina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319436
Tiivistelmä
Nuorisomatkailu on maailmalla tunnistettu nopeasti kasvavaksi markkinasegmentiksi. Jatkuvasti syntyy uusia yrityksiä ja yhdistyksiä, jotka haluavat tarjota tälle segmentille sopivia ja räätälöityjä matkailupalveluita. Nuorille suunnatuissa matkailupalveluissa korostuvat ilmaisuus, rentous, nuorekkuus, hauskuus, aitous, helppous sekä paikallisten antamat suositukset, jotka kuvastavat myös tämän opinnäytetyön toimeksiantajan, Helsinki Traveller Infon, imagoa ja toiminta-ajatusta.
Helsinki Traveller Info aloitti toiminnan kesällä 2012 nuorille suunnattuna matkailuneuvontana, joka tarjosi vinkkejä tekemisestä ja nähtävästä Helsingin seudulla paikallisten näkökulmasta. Palveluihin kuuluivat myös ilmainen kävelykierros, maksulliset kävelykierrokset, baarikierrokset, hauskat matkamuistot, vuokrattavat pelit ja viltit, laiva- ja risteilylippujen myynti, ilmainen Internet-piste sekä ilmaiset kartat ja mainokset. Yrityksen omistajina toimivat tämän opinnäytetyön tekijät.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin keräämällä palautetta ja kehitysehdotuksia yrityksen asiakkailta avoimilla haastatteluilla ja pitämällä päiväkirjaa omista havainnoista kesä-elokuun 2012 ajan sekä havainnoimalla kierroksille osallistunutta asiakaskuntaa heinä-elokuun 2012 aikana. Nämä menetelmät valittiin, koska palvelukonseptin kehittämisessä asiakkaan osallistaminen sekä konkreettinen tuotteiden ja palvelun testaus ovat avaintekijöitä suunnitelmallisen ja asiakaslähtöisen kehitysprosessin toteuttamiseksi.
Tavoitteena tässä työssä on kehittää kerätyn aineiston sekä valittujen kehitystyökalujen avulla uusi, toimiva palvelukonsepti kesälle 2013. Palvelukonsepti sisältää tietoperustan kehykseen pohjautuen konkreettisen suunnitelman uudesta toiminta-ajatuksesta, toimitilasta, henkilöstöstä, yhteistyöverkostosta, tuotevalikoimasta, markkinoinnista sekä toiminnan rahoituksesta ja tuista. Merkittävin muutos kesälle 2013 kohdistuu asiakasryhmään, joka käsittää jatkossa sekä nuoret että nuorenmieliset matkailijat. Näkyvyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi toimitila vaihtuu ulkokontiksi, joka sijoitetaan sinne missä matkailijat liikkuvat. Ilmaisen kävelykierroksen suosion vuoksi kierrosten tuotevalikoima sisältää jatkossa pääasiassa ilmaisia kierroksia, joita järjestetään 2-3 eri teemalla. Pienyrityksenä kasvutavoitteiden ja tunnettuuden saavuttaminen edellyttää panostamista myös yhteistyöverkoston kasvattamiseen sekä markkinointiin oikeissa kanavissa.
Helsinki Traveller Info aloitti toiminnan kesällä 2012 nuorille suunnattuna matkailuneuvontana, joka tarjosi vinkkejä tekemisestä ja nähtävästä Helsingin seudulla paikallisten näkökulmasta. Palveluihin kuuluivat myös ilmainen kävelykierros, maksulliset kävelykierrokset, baarikierrokset, hauskat matkamuistot, vuokrattavat pelit ja viltit, laiva- ja risteilylippujen myynti, ilmainen Internet-piste sekä ilmaiset kartat ja mainokset. Yrityksen omistajina toimivat tämän opinnäytetyön tekijät.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin keräämällä palautetta ja kehitysehdotuksia yrityksen asiakkailta avoimilla haastatteluilla ja pitämällä päiväkirjaa omista havainnoista kesä-elokuun 2012 ajan sekä havainnoimalla kierroksille osallistunutta asiakaskuntaa heinä-elokuun 2012 aikana. Nämä menetelmät valittiin, koska palvelukonseptin kehittämisessä asiakkaan osallistaminen sekä konkreettinen tuotteiden ja palvelun testaus ovat avaintekijöitä suunnitelmallisen ja asiakaslähtöisen kehitysprosessin toteuttamiseksi.
Tavoitteena tässä työssä on kehittää kerätyn aineiston sekä valittujen kehitystyökalujen avulla uusi, toimiva palvelukonsepti kesälle 2013. Palvelukonsepti sisältää tietoperustan kehykseen pohjautuen konkreettisen suunnitelman uudesta toiminta-ajatuksesta, toimitilasta, henkilöstöstä, yhteistyöverkostosta, tuotevalikoimasta, markkinoinnista sekä toiminnan rahoituksesta ja tuista. Merkittävin muutos kesälle 2013 kohdistuu asiakasryhmään, joka käsittää jatkossa sekä nuoret että nuorenmieliset matkailijat. Näkyvyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi toimitila vaihtuu ulkokontiksi, joka sijoitetaan sinne missä matkailijat liikkuvat. Ilmaisen kävelykierroksen suosion vuoksi kierrosten tuotevalikoima sisältää jatkossa pääasiassa ilmaisia kierroksia, joita järjestetään 2-3 eri teemalla. Pienyrityksenä kasvutavoitteiden ja tunnettuuden saavuttaminen edellyttää panostamista myös yhteistyöverkoston kasvattamiseen sekä markkinointiin oikeissa kanavissa.