Vuokatin Hiihtokoulun asiakastyytyväisyyskysely
Virtala, Heikki; Teppo, Sanna (2009)
Virtala, Heikki
Teppo, Sanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016563
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme asiakastyytyväisyyskyselyn Vuokatin Hiihtokoululle, joka sijaitsee Vuokatinrinteillä,
Kainuun maakunnassa. Tutkimusongelmana opinnäytetyössämme oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Vuokatin
Hiihtokoulun opetukseen sekä muihin Hiihtokoulun toimintaan liittyviin palveluihin ja antaa tulosten pohjalta
kehittämisehdotuksia. Asiakastyytyväisyystutkimus oli ajankohtainen, koska vastaavaa ei ollut Vuokatin Hiihtokoululle
aiemmin tehty. Kehitettäessä Hiihtokoulun toimintaa on tärkeää ottaa asiakkaiden mielipiteet huomioon.
Opinnäytetyömme teoriaosassa käsiteltiin palvelun eri osatekijöitä, asiakastyytyväisyyttä sekä hiihtokoulua. Vertasimme
opittua teoriatietoa omaan tutkimuskohteeseemme sekä käsittelimme teorian ja käytännön kohtaamista
Vuokatin Hiihtokoulussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrään pohjautuvalla kyselylomakkeella, jota täydensi kvalitatiivinen
eli laadullinen osio. Teorian kautta rakentui johdonmukaisesti etenevä kyselylomake, jossa tutkittiin hiihtokouluprosessiin
liittyviä tekijöitä asiakkaan kohtaamassa järjestyksessä. Lomakkeen testaaminen suoritettiin yksittäiselle
hiihtokouluryhmälle, jonka jälkeen tehtiin lopulliset muutokset. Varsinainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin
tammi-huhtikuussa 2009.
Vastauksia saatiin 87 kappaletta, jotka analysoitiin SPSS -tilasto-ohjelman avulla syksyllä 2009. Tulosten mukaan
suurin osa asiakkaista piti Vuokatin Hiihtokoulun palveluita hyvänä tai erittäin hyvänä. Asiakkaat olivat tyytyväisiä
erityisesti saamaansa tietoon ja palveluun, opettajaan ja opetuksen laatuun sekä hiihtokoulutunnin ilmapiiriin.
Vapaamuotoiset perustelut ja avoimet kysymykset täydensivät asiakkaiden antamia positiivisia ja negatiivisia vastauksia.
Vastausten perusteella opetuksen aikana kehitettävää olisi opettajan antamassa ensivaikutelmassa, asiakkaan lähtötilanteen
kartoittamisessa, turvallisuusasioiden huomioimisessa sekä asiakkaan yksilöllisessä huomioimisessa.
Suurin kehittämiskohde Vuokatin Hiihtokoulussa on lisämyynti, koska tulosten perusteella jatko-opetustunnin
tarjoaminen unohtuu helposti. Opetuksen ulkopuolisia kehittämisehdotuksia ovat rinneturvallisuuden parantaminen
entisestään, sähköisen ilmoittautumismenetelmän toimivuuden kehittäminen sekä opasteiden selkeyttäminen.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä olisi hyvä mitata tasaisin väliajoin ja seurata tämän tutkimuksen kautta selville saatujen
kehittämiskohteiden parantumista. Tutkimuksen suorittaminen myös venäläisille olisi hyödyllistä.
Kainuun maakunnassa. Tutkimusongelmana opinnäytetyössämme oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Vuokatin
Hiihtokoulun opetukseen sekä muihin Hiihtokoulun toimintaan liittyviin palveluihin ja antaa tulosten pohjalta
kehittämisehdotuksia. Asiakastyytyväisyystutkimus oli ajankohtainen, koska vastaavaa ei ollut Vuokatin Hiihtokoululle
aiemmin tehty. Kehitettäessä Hiihtokoulun toimintaa on tärkeää ottaa asiakkaiden mielipiteet huomioon.
Opinnäytetyömme teoriaosassa käsiteltiin palvelun eri osatekijöitä, asiakastyytyväisyyttä sekä hiihtokoulua. Vertasimme
opittua teoriatietoa omaan tutkimuskohteeseemme sekä käsittelimme teorian ja käytännön kohtaamista
Vuokatin Hiihtokoulussa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrään pohjautuvalla kyselylomakkeella, jota täydensi kvalitatiivinen
eli laadullinen osio. Teorian kautta rakentui johdonmukaisesti etenevä kyselylomake, jossa tutkittiin hiihtokouluprosessiin
liittyviä tekijöitä asiakkaan kohtaamassa järjestyksessä. Lomakkeen testaaminen suoritettiin yksittäiselle
hiihtokouluryhmälle, jonka jälkeen tehtiin lopulliset muutokset. Varsinainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin
tammi-huhtikuussa 2009.
Vastauksia saatiin 87 kappaletta, jotka analysoitiin SPSS -tilasto-ohjelman avulla syksyllä 2009. Tulosten mukaan
suurin osa asiakkaista piti Vuokatin Hiihtokoulun palveluita hyvänä tai erittäin hyvänä. Asiakkaat olivat tyytyväisiä
erityisesti saamaansa tietoon ja palveluun, opettajaan ja opetuksen laatuun sekä hiihtokoulutunnin ilmapiiriin.
Vapaamuotoiset perustelut ja avoimet kysymykset täydensivät asiakkaiden antamia positiivisia ja negatiivisia vastauksia.
Vastausten perusteella opetuksen aikana kehitettävää olisi opettajan antamassa ensivaikutelmassa, asiakkaan lähtötilanteen
kartoittamisessa, turvallisuusasioiden huomioimisessa sekä asiakkaan yksilöllisessä huomioimisessa.
Suurin kehittämiskohde Vuokatin Hiihtokoulussa on lisämyynti, koska tulosten perusteella jatko-opetustunnin
tarjoaminen unohtuu helposti. Opetuksen ulkopuolisia kehittämisehdotuksia ovat rinneturvallisuuden parantaminen
entisestään, sähköisen ilmoittautumismenetelmän toimivuuden kehittäminen sekä opasteiden selkeyttäminen.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä olisi hyvä mitata tasaisin väliajoin ja seurata tämän tutkimuksen kautta selville saatujen
kehittämiskohteiden parantumista. Tutkimuksen suorittaminen myös venäläisille olisi hyödyllistä.