Pukkila Oy:n kilpailuedut
Paakkola, Henri (2012)
Paakkola, Henri
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018901
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Pukkila Oy:n asiakkaiden tarpeita ja toiveita, ja niiden pohjalta pyrittiin tunnistamaan Pukkilan potentiaaliset kilpailuedut. Aihe lähti liikkeelle yrityksen tarpeista, sillä siellä kyllä osattiin määritellä asiakaskohderyhmä, mutta ajankohtaista tietoa sen tarpeista ei ollut.
Tutkimus suoritettiin yhdistelemällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, joissa ensimmäinen on pääasiallinen tutkimusote. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa aineistonkeruutapana toimi teemahaastattelu ja kvantitatiivisessa toimi kyselylomake. Kyselytutkimukseen vastasi 24 Pukkilan asiakasta, ja sähköiseen teemahaastatteluun vastasi 4 asiakasta. Tutkimus on siis rajattu koskemaan Pukkilan olemassa olevia asiakkaita.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta eri aihealueesta: kilpailuedusta, asiakaspalvelusta ja sen kehittämisestä. Näiden lisäksi tutkimusmenetelmien ja aineistonkeruutapojen teoriaa käydään läpi.
Tutkimuksessa selvisi, että Pukkilan asiakaskohderyhmävalinta on kannattava. Keski-iän ylittäneet rakentajat ovat uskollisia erikoisliikkeiden asiakkaita, joita miellyttää Pukkilan valikoima sekä siellä saatava henkilökohtainen palvelu. Vahvimmiksi potentiaalisiksi kilpailueduiksi nousivat laatu, tunnettavuus, valikoima ja palvelu. Yllättäen myös sijainti antaa Pukkilalle vahvan kilpailuaseman. Valikoimaa hieman parantamalla saadaan kilpailuasemaa edelleen vahvistettua. Tämän ansiosta Pukkilan kilpailuetu koostuu monien eri toimintatapojen ja tekijöiden fuusiosta, jota kilpaili-joiden on hankala kopioida.
Tutkimus suoritettiin yhdistelemällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta, joissa ensimmäinen on pääasiallinen tutkimusote. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa aineistonkeruutapana toimi teemahaastattelu ja kvantitatiivisessa toimi kyselylomake. Kyselytutkimukseen vastasi 24 Pukkilan asiakasta, ja sähköiseen teemahaastatteluun vastasi 4 asiakasta. Tutkimus on siis rajattu koskemaan Pukkilan olemassa olevia asiakkaita.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta eri aihealueesta: kilpailuedusta, asiakaspalvelusta ja sen kehittämisestä. Näiden lisäksi tutkimusmenetelmien ja aineistonkeruutapojen teoriaa käydään läpi.
Tutkimuksessa selvisi, että Pukkilan asiakaskohderyhmävalinta on kannattava. Keski-iän ylittäneet rakentajat ovat uskollisia erikoisliikkeiden asiakkaita, joita miellyttää Pukkilan valikoima sekä siellä saatava henkilökohtainen palvelu. Vahvimmiksi potentiaalisiksi kilpailueduiksi nousivat laatu, tunnettavuus, valikoima ja palvelu. Yllättäen myös sijainti antaa Pukkilalle vahvan kilpailuaseman. Valikoimaa hieman parantamalla saadaan kilpailuasemaa edelleen vahvistettua. Tämän ansiosta Pukkilan kilpailuetu koostuu monien eri toimintatapojen ja tekijöiden fuusiosta, jota kilpaili-joiden on hankala kopioida.