Laatu päivähoidossa : Palautekysely Montessori-leikkikoulussa
Savolainen, Jenni; Asikainen, Laura (2012)
Savolainen, Jenni
Asikainen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219249
Tiivistelmä
Tutkimme opinnäytetyössämme Mikkelin Montessori-leikkikoulun laatuun liittyviä tekijöitä palautekyselyin. Vanhemmille, lapsille ja työntekijöille on erilliset palautekyselyt. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä asiakkaat sekä työntekijät pitävät laadukkaana leikkikoulussa ja mitä eivät. Tavoitteena on myös luoda selkeä opinnäytetyö, jota voi hyödyntää monipuolisesti leikkikoulun arjessa.
Teimme kyselylomakkeet teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tärkeimpiä teoksia teoreettisessa viitekehyksessä ovat ”Varhaiskasvatuksen käsikirja” (2011) sekä ”Pienet päivähoidossa” (2001). Laadun käsitteeseen olemme tutustuneet Hujala-Huttusen (1995) mallin mukaan. Palautekyselyt ovat teemoiteltu osittain Hujala-Huttusen mallin mukaisesti. Lisäksi olemme miettineet olennaisia teemoja liittyen esimerkiksi montessoripedagogiikkaan.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että vanhemmat, lapset sekä työntekijät pitävät monia eri asioita laadukkaina Mikkelin Montessori-leikkikoulussa. Vanhempien vastauksista käy ilmi, että vanhemmat kokevat leikkikoulun pääosin laadukkaaksi, vaikka hajontaa esiintyy vastausten välillä. Työntekijät ovat puolestaan vastauksissaan hyvin yhdenmukaisia eli hajonta vastausten välillä on pientä. Lasten vastauksista heijastuu positiivisuus.
Teimme kyselylomakkeet teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tärkeimpiä teoksia teoreettisessa viitekehyksessä ovat ”Varhaiskasvatuksen käsikirja” (2011) sekä ”Pienet päivähoidossa” (2001). Laadun käsitteeseen olemme tutustuneet Hujala-Huttusen (1995) mallin mukaan. Palautekyselyt ovat teemoiteltu osittain Hujala-Huttusen mallin mukaisesti. Lisäksi olemme miettineet olennaisia teemoja liittyen esimerkiksi montessoripedagogiikkaan.
Kyselyn tuloksista ilmenee, että vanhemmat, lapset sekä työntekijät pitävät monia eri asioita laadukkaina Mikkelin Montessori-leikkikoulussa. Vanhempien vastauksista käy ilmi, että vanhemmat kokevat leikkikoulun pääosin laadukkaaksi, vaikka hajontaa esiintyy vastausten välillä. Työntekijät ovat puolestaan vastauksissaan hyvin yhdenmukaisia eli hajonta vastausten välillä on pientä. Lasten vastauksista heijastuu positiivisuus.