Kuopion kaupungin tuetun kotona asumisen palvelusetelipilotin käyttökokemuskartoitus
Puoskari, Mervi (2012)
Puoskari, Mervi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319332
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kuopion kaupungin keväällä 2012 alkaneen tuetun kotona asumisen palveluseteli-pilottihankkeen käyttäjäkokemuksia asiakkaiden näkökulmasta. Tarkoitus oli kerätä pilottiasiakkaiden kokemuksia palvelusetelillä tuotettavasta kotihoidosta sekä saada kehittämisehdotuksia suoraan kentältä asiakaslähtöisen palvelustrategian kehittämisen tueksi.
Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostui 12 henkilöä sisältävä joukko, joista osa oli varsinaisten palve-luseteliasiakkaiden aktiivisia omaisia. Asiakkaat olivat jo ennen palvelusetelikokeilun alkua Kuopion kau-pungin oman kotipalvelutuotannon piirissä. Asiakkaat valikoitiin pilottiin tietyillä kriteereillä, mutta siirty-minen palvelusetelin ja pilotin piiriin oli vapaa ehtoista. Pilottikokeiluun siirtymisen kriteereitä olivat mm. se, ettei pilottikokeiluun siirtyminen aiheuta mitään vaaraa tai häiriötä asiakkaan kotihoitoon ja, että pilot-tiin siirtyvät asiakkaat tarvitsevat kotipalveluita vain kaksi kertaa vuorokaudessa. Tutkimusaineisto kerät-tiin teemahaastatteluilla vierailemalla asiakkaiden kotona. Haastattelujen suunnittelussa ja aikataulutuk-sessa käytettiin apuna palveluseteliyrittäjiä.
Kokonaisuutena tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat tyytyväisiä yksityisen palveluntuottajan tuotta-miin kotipalveluihin. Vertailupohjana suurimmalla osalla oli kaupungin omana tuotantona toteutetut koti-palvelutuotteet. Pilottihankkeen asiakkaiden aikaisempi kotipalvelun piirissä vietetty asiakkuussuhteen aikaväli vaihteli vuodesta kymmeneen vuoteen, joten vertailupohjaa osalla tutkimukseen osallistuneilla oli useamman vuoden ajalta.
Kokemukset kuvasivat palvelusetelillä tuotettavia palveluita kokonaisvaltaisiksi, asiakkaan tarpeista lähte-viksi sekä kiireettömämmiksi kuin mitä kaupungin omat kotipalvelut olivat. Osa vastanneista koki, etteivät kaupungin omat resurssit ole riittäviä kapasiteetiltään ja ammattiosaamiseltaan, kun huomioidaan henki-löiden persoonaan ja sairashistoriaan liittyvät asiat. Monet asiakkaat myös tuntuivat pitävän siitä, että siirtyessään palvelusetelin piiriin he pääsivät pienimuotoisemman yritystoiminnan ja palvelutuotannon piiriin, jolloin myös hoitohenkilökunnan vaihtuvuus oli vähäisempää ja sitoutuminen suurempaa.
Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostui 12 henkilöä sisältävä joukko, joista osa oli varsinaisten palve-luseteliasiakkaiden aktiivisia omaisia. Asiakkaat olivat jo ennen palvelusetelikokeilun alkua Kuopion kau-pungin oman kotipalvelutuotannon piirissä. Asiakkaat valikoitiin pilottiin tietyillä kriteereillä, mutta siirty-minen palvelusetelin ja pilotin piiriin oli vapaa ehtoista. Pilottikokeiluun siirtymisen kriteereitä olivat mm. se, ettei pilottikokeiluun siirtyminen aiheuta mitään vaaraa tai häiriötä asiakkaan kotihoitoon ja, että pilot-tiin siirtyvät asiakkaat tarvitsevat kotipalveluita vain kaksi kertaa vuorokaudessa. Tutkimusaineisto kerät-tiin teemahaastatteluilla vierailemalla asiakkaiden kotona. Haastattelujen suunnittelussa ja aikataulutuk-sessa käytettiin apuna palveluseteliyrittäjiä.
Kokonaisuutena tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat tyytyväisiä yksityisen palveluntuottajan tuotta-miin kotipalveluihin. Vertailupohjana suurimmalla osalla oli kaupungin omana tuotantona toteutetut koti-palvelutuotteet. Pilottihankkeen asiakkaiden aikaisempi kotipalvelun piirissä vietetty asiakkuussuhteen aikaväli vaihteli vuodesta kymmeneen vuoteen, joten vertailupohjaa osalla tutkimukseen osallistuneilla oli useamman vuoden ajalta.
Kokemukset kuvasivat palvelusetelillä tuotettavia palveluita kokonaisvaltaisiksi, asiakkaan tarpeista lähte-viksi sekä kiireettömämmiksi kuin mitä kaupungin omat kotipalvelut olivat. Osa vastanneista koki, etteivät kaupungin omat resurssit ole riittäviä kapasiteetiltään ja ammattiosaamiseltaan, kun huomioidaan henki-löiden persoonaan ja sairashistoriaan liittyvät asiat. Monet asiakkaat myös tuntuivat pitävän siitä, että siirtyessään palvelusetelin piiriin he pääsivät pienimuotoisemman yritystoiminnan ja palvelutuotannon piiriin, jolloin myös hoitohenkilökunnan vaihtuvuus oli vähäisempää ja sitoutuminen suurempaa.