Matkanjärjestäjän valintaan vaikuttavat tekijät : case: Lomamatkat Oy
Naappi, Kiia (2012)
Naappi, Kiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen matkanjärjestäjä Lomamatkat Oy. Työn tutkimustehtävänä ja tavoitteena oli selvittää Lomamatkojen Keski-Suomen alueen asiakkaiden mielikuvia ja ajatuksia Lomamatkat-yrityksestä. Lisäksi haluttiin kartoittaa asiakkaiden kohdetoivomuksia Jyväskylän lentokentältä lähteviin lentoihin.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin käyttämällä sähköistä, puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka toteutettiin Digium-ohjelmalla. Valmis kysely lähetettiin Lomamatkojen asiakkaille sähköisen uutiskirjeen liitteenä. Yhteensä 342 saatua vastausta analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla, ja saaduista tuloksista tehtiin oleelliset johtopäätökset työn tavoitteen kannalta.
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että mielikuvat Lomamatkoista matkanjärjestäjänä ovat yleisesti ottaen positiivisia. Lomamatkoja pidettiin luotettavana ja palvelevana, mutta vielä suhteellisen tuntemattomana matkanjärjestäjänä. Tärkeimmät matkanjärjestäjän valintaan liittyvät tekijät olivat lähtö kotikentältä, hinta ja kohde. Matkat varattiin useimmiten internetistä, ja matkan ostamisen haluttiin olevan helppoa ja sujuvaa. Suosituimmat matkakohteet olivat Espanja, Kreikka ja Turkki, mutta erityisesti Portugalin Azorit ja Madeira kiinnostivat potentiaalisina matkakohteina.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa Lomamatkojen Jyväskylän lentokentältä lähtevien lentojen tarjontaa ja aikatauluja. Lisäksi tietoja voidaan hyödyntää uusien kohteiden ja palveluiden valinnassa, jotta ne vastaisivat paremmin asiakkaiden tarpeita. Näin Lomamatkat voi myös parantaa toimintansa laatua. Opinnäytetyö tuo esiin myös matkailun tulevaisuuden kannalta tärkeitä asioita, joita matkanjärjestäjien tulisi toiminnassaan ottaa huomioon.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin käyttämällä sähköistä, puolistrukturoitua kyselylomaketta, joka toteutettiin Digium-ohjelmalla. Valmis kysely lähetettiin Lomamatkojen asiakkaille sähköisen uutiskirjeen liitteenä. Yhteensä 342 saatua vastausta analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla, ja saaduista tuloksista tehtiin oleelliset johtopäätökset työn tavoitteen kannalta.
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että mielikuvat Lomamatkoista matkanjärjestäjänä ovat yleisesti ottaen positiivisia. Lomamatkoja pidettiin luotettavana ja palvelevana, mutta vielä suhteellisen tuntemattomana matkanjärjestäjänä. Tärkeimmät matkanjärjestäjän valintaan liittyvät tekijät olivat lähtö kotikentältä, hinta ja kohde. Matkat varattiin useimmiten internetistä, ja matkan ostamisen haluttiin olevan helppoa ja sujuvaa. Suosituimmat matkakohteet olivat Espanja, Kreikka ja Turkki, mutta erityisesti Portugalin Azorit ja Madeira kiinnostivat potentiaalisina matkakohteina.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa Lomamatkojen Jyväskylän lentokentältä lähtevien lentojen tarjontaa ja aikatauluja. Lisäksi tietoja voidaan hyödyntää uusien kohteiden ja palveluiden valinnassa, jotta ne vastaisivat paremmin asiakkaiden tarpeita. Näin Lomamatkat voi myös parantaa toimintansa laatua. Opinnäytetyö tuo esiin myös matkailun tulevaisuuden kannalta tärkeitä asioita, joita matkanjärjestäjien tulisi toiminnassaan ottaa huomioon.