Kansainvälinen työssäoppiminen Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä
Viitasalo, Antti (2012)
Viitasalo, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219243
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tilaustyö Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymälle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia kansainväliseen työssäoppimiseen lähtevän opiskelija määrän lisäämiseksi Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä. Tutkimustyön tavoitteena oli saada tietoa kehittämis-ehdotusten pohjaksi. Tutkimuksessa selvitettiin syitä, miksi opiskelijat eivät ole osallistuneet kan-sainväliseen työssäoppimiseen, mitä siihen osallistuneet opiskelijat ovat siitä saaneet, ovatko oppilaat tietoisia tiedonlähteistä ja saavatko he tarpeeksi tietoa kansainvälisestä työssäoppimisesta.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus tehtiin keväällä 2012 ja se kohdistettiin Jokilaaksojen koulutuskun-tayhtymän kaikille opiskelijoille. Kyselytutkimukseen osallistui 492 opiskelijaa. Toisena tutkimusme-netelmänä käytettiin avointa sähköpostihaastattelua, jolla selvitettiin kansainvälisen työssäoppimisen käytänteitä kussakin Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän ammattiopistoissa. Sähköpostihaastattelut kohdistettiin kansainvälisyyskoordinaattoreille.
Kyselyn perusteella suurimmat esteet kansainväliseen työssäoppimiseen osallistumiselle ovat olleet raha, kielitaito, yksin lähteminen ja tiedon puute mahdollisuuksista. Sukupuolten väliset erot tulok-sissa ovat vähäisiä. Ammattiopistojen erot ovat merkittävämpiä. Kalajoella ja Ylivieskassa opiskelevat kokevat vähiten esteitä ja Haapajärvellä opiskelevat eniten. Opintoalakohtaiset erot ovat moni-selitteisempiä. Kansainväliseen työssäoppimiseen on osallistunut 57 kyselyyn vastanneista. He kaikki pitivät kokemuksiaan erittäin hyödyllisinä oman kehityksensä ja tulevaisuutensa kannalta.
Tulosten perusteella kansainvälisen työssäoppimisen tuki- ja ohjauskäytänteet Jokilaaksojen koulu-tuskuntayhtymässä pitää yhtenäistää. Opiskelijoita pitää tukea rahallisesti tasapuolisesti, heidän kielitaitoaan pitää kehittää ja tiedottamista pitää monipuolistaa. Opinnäytetyön kehittämisehdotukset ovat konsultatiivisia ehdotuksia Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymälle.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus tehtiin keväällä 2012 ja se kohdistettiin Jokilaaksojen koulutuskun-tayhtymän kaikille opiskelijoille. Kyselytutkimukseen osallistui 492 opiskelijaa. Toisena tutkimusme-netelmänä käytettiin avointa sähköpostihaastattelua, jolla selvitettiin kansainvälisen työssäoppimisen käytänteitä kussakin Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän ammattiopistoissa. Sähköpostihaastattelut kohdistettiin kansainvälisyyskoordinaattoreille.
Kyselyn perusteella suurimmat esteet kansainväliseen työssäoppimiseen osallistumiselle ovat olleet raha, kielitaito, yksin lähteminen ja tiedon puute mahdollisuuksista. Sukupuolten väliset erot tulok-sissa ovat vähäisiä. Ammattiopistojen erot ovat merkittävämpiä. Kalajoella ja Ylivieskassa opiskelevat kokevat vähiten esteitä ja Haapajärvellä opiskelevat eniten. Opintoalakohtaiset erot ovat moni-selitteisempiä. Kansainväliseen työssäoppimiseen on osallistunut 57 kyselyyn vastanneista. He kaikki pitivät kokemuksiaan erittäin hyödyllisinä oman kehityksensä ja tulevaisuutensa kannalta.
Tulosten perusteella kansainvälisen työssäoppimisen tuki- ja ohjauskäytänteet Jokilaaksojen koulu-tuskuntayhtymässä pitää yhtenäistää. Opiskelijoita pitää tukea rahallisesti tasapuolisesti, heidän kielitaitoaan pitää kehittää ja tiedottamista pitää monipuolistaa. Opinnäytetyön kehittämisehdotukset ovat konsultatiivisia ehdotuksia Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymälle.