Asiakaslähtöinen kyselytutkimus ennaltaehkäisevän vanhustyön terveystapaamisista Haminassa
Ahlholm, Miia (2009)
Ahlholm, Miia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306435
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, miten tyytyväisiä haminalaiset ikäihmiset ovat ikäihmisten neuvolatoiminnan terveystapaamisiin. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää tyytyväisyyttä neuvolatoiminnalle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi tutkimuksen avulla toivottiin löytyvän kohteita ja keinoja terveystapaamisten sisällön kehittämiseen.
Asiakaslähtöisyyden ja terveysneuvonnan ohella opinnäytetyön teoriaosuudessa tuodaan esille ennaltaehkäisevään työhön liittyviä haasteita. Lisäksi tarkastellaan liikuntaneuvontaa osana terveysneuvontaa, sekä fyysisen aktiivisuuden osuutta ikääntyvän ihmisen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn tukijana ja edistäjänä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineiston tilastolliseen muotoon saattamiseksi käytettiin Internetin verkkoselaimen avulla toimivaa Webropol–ohjelmaa. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat 2009 vuonna 70 vuotta täyttäneet haminalaiset (N=282). Tutkimusaineisto kerättiin 19.5 – 28.8.2009 välisenä aikana terveystapaamisiin osallistuneilta asiakkailta (n=70). Tänä aikana kutsutuista tapaamiseen tuli 62 asiakasta ja heistä kyselyn vastaanotti 60 asiakasta. Kyselyn vastausprosentti oli 80 (N=48).
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lähes kaikki haminalaiset terveystapaamiseen osallistuneet ovat tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä saamaansa tietoon ja neuvontaan. Asiakkaat pitivät terveystapaamistoimintaa hyvänä toimintana. Asiakkaiden esittäminä kehittämisehdotuksina esille nousivat toive ennaltaehkäisevän neuvolatoiminnan säännöllisyydestä tai mahdollisuudesta uusintakäyntiin. Lisäksi esitettiin neuvolakortin käyttöönottoa uusintakäyntien seurantaan. Myös mahdollisuutta toimintakyvyn mittauksiin toivottiin. Toimintakykyisemmän ja terveemmän vanhenemisen edellytyksenä on ennaltaehkäisevien palvelujen tarjoaminen yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ennaltaehkäisevien vanhuspalveluiden sisältöä arvioitaessa tulisikin pohtia uusinta- ja seurantakäyntien sekä toimintakyvyn mittausten tarjoamista mahdollisina palvelutoiminnan muotoina.
Asiakaslähtöisyyden ja terveysneuvonnan ohella opinnäytetyön teoriaosuudessa tuodaan esille ennaltaehkäisevään työhön liittyviä haasteita. Lisäksi tarkastellaan liikuntaneuvontaa osana terveysneuvontaa, sekä fyysisen aktiivisuuden osuutta ikääntyvän ihmisen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn tukijana ja edistäjänä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineiston tilastolliseen muotoon saattamiseksi käytettiin Internetin verkkoselaimen avulla toimivaa Webropol–ohjelmaa. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat 2009 vuonna 70 vuotta täyttäneet haminalaiset (N=282). Tutkimusaineisto kerättiin 19.5 – 28.8.2009 välisenä aikana terveystapaamisiin osallistuneilta asiakkailta (n=70). Tänä aikana kutsutuista tapaamiseen tuli 62 asiakasta ja heistä kyselyn vastaanotti 60 asiakasta. Kyselyn vastausprosentti oli 80 (N=48).
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lähes kaikki haminalaiset terveystapaamiseen osallistuneet ovat tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä saamaansa tietoon ja neuvontaan. Asiakkaat pitivät terveystapaamistoimintaa hyvänä toimintana. Asiakkaiden esittäminä kehittämisehdotuksina esille nousivat toive ennaltaehkäisevän neuvolatoiminnan säännöllisyydestä tai mahdollisuudesta uusintakäyntiin. Lisäksi esitettiin neuvolakortin käyttöönottoa uusintakäyntien seurantaan. Myös mahdollisuutta toimintakyvyn mittauksiin toivottiin. Toimintakykyisemmän ja terveemmän vanhenemisen edellytyksenä on ennaltaehkäisevien palvelujen tarjoaminen yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ennaltaehkäisevien vanhuspalveluiden sisältöä arvioitaessa tulisikin pohtia uusinta- ja seurantakäyntien sekä toimintakyvyn mittausten tarjoamista mahdollisina palvelutoiminnan muotoina.