Kuluttajan matkapuhelinoperaattorin valintaan vaikuttavat tekijät
Viili, Joni (2012)
Lataukset:
Viili, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien matkapuhelinoperaattorin valintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäinen osio käsittelee Suomen matkapuhelinoperaattoreiden nykytilannetta. Osioissa käsitellään keskeisempiä tunnuslukuja, hintakilpailua sekä kytkykauppaa. Toisessa osiossa syvennytään asiakkaan ostoprosessiin, joka koostuu ongelman havaitsemisesta, tiedon etsinnästä, vaihtoehtojen vertailusta, ostopäätöksestä ja hankinnan jälkeisestä arvioinnista. Toisessa osiossa käsitellään myös eri tekijöitä, jotka vaikuttavat lopulliseen ostopäätökseen. Lopulliseen ostopäätökseen vaikuttavat tekijät on jaettu neljään osioon, jotka ovat demografiset tekijät, sosiaaliset tekijät, psykologiset tekijät sekä markkinointimix. Kolmannessa osiossa käsitellään viestintäviraston vuonna 2009 teettämää telepalveluiden käyttötutkimusta.
Tutkimuksen mukaan hinta on selvästi tärkein tekijä kuluttajien valitessaan matkapuhelinoperaattoria. Monet kuluttaja näkevät lisäksi matkapuhelinoperaattorin luotettavuuden ja toimivuuden yhtenä avaintekijänä valinnoissaan. Tutkimukseen vastanneet kuluttajat eivät olleet halukkaita kuluttamaan aikaa tiedon etsintään kovinkaan paljon vaan luottivat valinnoissaan ystäviensä tai perheenjäsentensä kokemuksiin tai myyjän suosituksiin. Yhtenä merkittävänä tekijänä valinnoilleen kuluttajat pitivät myös sitä, että matkapuhelinoperaattori tarjoaa juuri itselle sopivat palvelut ja yhtenäisen paketin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäinen osio käsittelee Suomen matkapuhelinoperaattoreiden nykytilannetta. Osioissa käsitellään keskeisempiä tunnuslukuja, hintakilpailua sekä kytkykauppaa. Toisessa osiossa syvennytään asiakkaan ostoprosessiin, joka koostuu ongelman havaitsemisesta, tiedon etsinnästä, vaihtoehtojen vertailusta, ostopäätöksestä ja hankinnan jälkeisestä arvioinnista. Toisessa osiossa käsitellään myös eri tekijöitä, jotka vaikuttavat lopulliseen ostopäätökseen. Lopulliseen ostopäätökseen vaikuttavat tekijät on jaettu neljään osioon, jotka ovat demografiset tekijät, sosiaaliset tekijät, psykologiset tekijät sekä markkinointimix. Kolmannessa osiossa käsitellään viestintäviraston vuonna 2009 teettämää telepalveluiden käyttötutkimusta.
Tutkimuksen mukaan hinta on selvästi tärkein tekijä kuluttajien valitessaan matkapuhelinoperaattoria. Monet kuluttaja näkevät lisäksi matkapuhelinoperaattorin luotettavuuden ja toimivuuden yhtenä avaintekijänä valinnoissaan. Tutkimukseen vastanneet kuluttajat eivät olleet halukkaita kuluttamaan aikaa tiedon etsintään kovinkaan paljon vaan luottivat valinnoissaan ystäviensä tai perheenjäsentensä kokemuksiin tai myyjän suosituksiin. Yhtenä merkittävänä tekijänä valinnoilleen kuluttajat pitivät myös sitä, että matkapuhelinoperaattori tarjoaa juuri itselle sopivat palvelut ja yhtenäisen paketin.