Back to basics -toimintamalli varhaiskasvatusryhmän kehittämiseen
Metsäranta, Karoliina (2012)
Metsäranta, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120618590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut luoda toimintamalli palvelemaan varhaiskasvatusryhmän kanssa tehtävää työtä. Kohderyhmänä toimintamallia kehitettäessä ja toteutettaessa on ollut Nappulaniityn päiväkodin Apiloiden ryhmä. Toimintamallia luodessa tärkeänä on pidetty osallistavan toimintakulttuurin luomista, lasten itsetunnon kasvattamista, yhteisiä toimintatapoja epätoivuttuun käytökseen puuttumisessa sekä arvioivan ja kehittävän ilmapiirin luomista kasvatustyöhön.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen teoksista ja valtakunnallisista ohjeistuksista, ryhmä –käsitteen monipuolisesta tarkastelusta sekä erilaisista toiminnallisista menetelmistä painottaen edellä esiin tuotuja, toimintamallin luomisvaiheessa tärkeinä pidettyjä seikkoja. Teoreettisesta viitekehyksestä nousi esille pedagogisten sisältöjen ja yksilöllisyyden vahva painotus varhaiskasvatustyössä. Varhaiskasvatusryhmää koskevaa teoria- ja tutkimustietoa oli vain niukasti saatavilla.
Toimintamallin toteutumista seurattiin ryhmässä seitsemän viikon ajan. Toimintamallin onnistuneisuuden arvioimiseksi oli käytössä tiettyjä tutkimuksellisia menetelmiä, muun muassa ryhmän arjen toimivuutta arvioiva lomake. Tutkimus sisälsi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia piirteitä.
Pedagogisten sisältöjen vahva painotus on vienyt tilaa ryhmän ja yksilön kohtaamiselta. Tämän työn yhtenä lähtökohtana olikin, että varhaiskasvatustyössä pitäisi nostaa edellä kuvatun kaltaiset, varhaiskasvatustyön perusteina olevat asiat tarkempaan tarkasteltuun sekä aktiivisesti pohtia menetelmiä, joilla ne pystytään siirtämään käytännön työhön. Tutkimus samoin kuin kasvattajatiimin kokemukset antoivat vahvoja viitteitä siitä, että tämä ryhmän kanssa tehtävä perustyö sekä kasvattajatiimin aktiivinen reflektio ja työn pohdinta vaikuttavat positiivisesti ryhmän toimintaan sekä luovat vakaan pohjan muun toiminnan suunnittelulle ja toteutukselle.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen teoksista ja valtakunnallisista ohjeistuksista, ryhmä –käsitteen monipuolisesta tarkastelusta sekä erilaisista toiminnallisista menetelmistä painottaen edellä esiin tuotuja, toimintamallin luomisvaiheessa tärkeinä pidettyjä seikkoja. Teoreettisesta viitekehyksestä nousi esille pedagogisten sisältöjen ja yksilöllisyyden vahva painotus varhaiskasvatustyössä. Varhaiskasvatusryhmää koskevaa teoria- ja tutkimustietoa oli vain niukasti saatavilla.
Toimintamallin toteutumista seurattiin ryhmässä seitsemän viikon ajan. Toimintamallin onnistuneisuuden arvioimiseksi oli käytössä tiettyjä tutkimuksellisia menetelmiä, muun muassa ryhmän arjen toimivuutta arvioiva lomake. Tutkimus sisälsi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia piirteitä.
Pedagogisten sisältöjen vahva painotus on vienyt tilaa ryhmän ja yksilön kohtaamiselta. Tämän työn yhtenä lähtökohtana olikin, että varhaiskasvatustyössä pitäisi nostaa edellä kuvatun kaltaiset, varhaiskasvatustyön perusteina olevat asiat tarkempaan tarkasteltuun sekä aktiivisesti pohtia menetelmiä, joilla ne pystytään siirtämään käytännön työhön. Tutkimus samoin kuin kasvattajatiimin kokemukset antoivat vahvoja viitteitä siitä, että tämä ryhmän kanssa tehtävä perustyö sekä kasvattajatiimin aktiivinen reflektio ja työn pohdinta vaikuttavat positiivisesti ryhmän toimintaan sekä luovat vakaan pohjan muun toiminnan suunnittelulle ja toteutukselle.