Vauhdikas hevonen : Liike-epäterävyys maalauksen tehokeinona
Koistinen, Tapio (2012)
Koistinen, Tapio
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017566
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on liike-epäterävyys maalauksen tehokeinona. Tutkin, mitä mahdollisuuksia liike-epäterävyyden käyttö antaa vauhdin tunteen luomisessa.
Teososaan kuuluu kaksi öljyvärimaalausta, joissa kokeilen kahta eri vauhdin kuvaamisen tekniikkaa. Toisessa käytän mallikuvana ravikilpailuista panorointitekniikalla otettua valokuvaa, jossa liike-epäterävyys tulee vauhtiviivoin näkyviin. Toisessa työssä aiheena on esteen ylitys esteratsastuksessa ja lähtökohtana maalaukselle on futuristinen vauhdin kuvaamisen idea. Siinä liikkeen eri sekvenssit samassa kuvassa luovat illuusion liikkeestä. Sekvenssien erilaisia käyttömahdollisuuksia kokeilin digitaalisesti PhotoShopilla. Aihevalinnoilla sain teosten liikkeelle eri suunnat, ravi etenee horisontaalisti ja esteen ylittämien vertikaalisti. Näillä kahdella kokeilulla yritän löytää parhaimman keinon maalata hevonen, josta katsojalle välittyy tunne nopeudesta, vauhdista.
Kokeiluni osoitti, että liike-epäterävyys lisäsi huomattavasti kuvan vauhdikkuutta. Panorointivalokuvan avulla maalaamassani teoksessa vauhdin tuntu tulee hienosti esiin. Tausta näkyy hieman sumentuneena liikkeen suuntaisesti, kun taas kohde näkyy terävänä. Hevosen nopeassa liikkeessä olevissa kohdissa näkyy liike-epäterävyys sumentumina. Vaikutelma on toden tuntuinen.
Futuristinen tekniikka, jota käytin esteratsastusaiheisessa maalauksessa, antaa myös hyvän vaikutelman vauhdista. Sekvenssit luovat vauhdin tunnun ja samalla ne antavat liikkeelle oikean suunnan. Tunnelmaltaan tämä työ on erilainen kuin ravihevosmaalaus. Sekvenssien käyttö luo mielestäni fiktiivisen tunnelman, eikä vaikutelma ole enää niin toden tuntuinen. Kyseessä voisi olla esimerkiksi mielikuva hevosharrastajan unelmahypystä, joka ei ole vielä toteutunut. Ravihevosteos vaikuttaa siis realistisemmalta.
Teososaan kuuluu kaksi öljyvärimaalausta, joissa kokeilen kahta eri vauhdin kuvaamisen tekniikkaa. Toisessa käytän mallikuvana ravikilpailuista panorointitekniikalla otettua valokuvaa, jossa liike-epäterävyys tulee vauhtiviivoin näkyviin. Toisessa työssä aiheena on esteen ylitys esteratsastuksessa ja lähtökohtana maalaukselle on futuristinen vauhdin kuvaamisen idea. Siinä liikkeen eri sekvenssit samassa kuvassa luovat illuusion liikkeestä. Sekvenssien erilaisia käyttömahdollisuuksia kokeilin digitaalisesti PhotoShopilla. Aihevalinnoilla sain teosten liikkeelle eri suunnat, ravi etenee horisontaalisti ja esteen ylittämien vertikaalisti. Näillä kahdella kokeilulla yritän löytää parhaimman keinon maalata hevonen, josta katsojalle välittyy tunne nopeudesta, vauhdista.
Kokeiluni osoitti, että liike-epäterävyys lisäsi huomattavasti kuvan vauhdikkuutta. Panorointivalokuvan avulla maalaamassani teoksessa vauhdin tuntu tulee hienosti esiin. Tausta näkyy hieman sumentuneena liikkeen suuntaisesti, kun taas kohde näkyy terävänä. Hevosen nopeassa liikkeessä olevissa kohdissa näkyy liike-epäterävyys sumentumina. Vaikutelma on toden tuntuinen.
Futuristinen tekniikka, jota käytin esteratsastusaiheisessa maalauksessa, antaa myös hyvän vaikutelman vauhdista. Sekvenssit luovat vauhdin tunnun ja samalla ne antavat liikkeelle oikean suunnan. Tunnelmaltaan tämä työ on erilainen kuin ravihevosmaalaus. Sekvenssien käyttö luo mielestäni fiktiivisen tunnelman, eikä vaikutelma ole enää niin toden tuntuinen. Kyseessä voisi olla esimerkiksi mielikuva hevosharrastajan unelmahypystä, joka ei ole vielä toteutunut. Ravihevosteos vaikuttaa siis realistisemmalta.