B2B-asiantuntijayritys ja sosiaalinen media
Sahlman, Katriina (2012)
Sahlman, Katriina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718699
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten B2B-asiantuntijayritykset toimivat sosiaalisessa mediassa, miten ne hyödyntävät sitä palvelujensa ja brändinsä markkinointiin sekä lopulta liiketoimintansa edistämiseen.
Tutkimus suoritettiin haastattelumuotoisena, laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää B2B-asiantuntijayrityksissä toimivaa, sosiaalista mediaa työkseen tai sen parissa työskentelevää henkilöä, jotka myös vapaa-ajallaan aktiivisesti käyttävät sosiaalista mediaa.
Haastattelut tehtiin teemahaastatteluna ja haastattelujen tueksi oli luotu valmis teemahaastattelulomake, joka sisälsi tutkimusongelmista johdettuja kysymyksiä ja teemojen käsittelyä. Valmiit haastattelut litteroitiin ja ne käsiteltiin aineistolähtöistä sisällön analyysimenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että B2B-asiantuntijayritysten toiminta sosiaalisessa mediassa on hyvin mietittyä. Ne B2B-asiantuntijayritykset, jotka ovat tietoisesti ottaneet sosiaalisen median osaksi strategiaansa, osaavat sitä myös hyödyntää niin markkinointiviestintäänsä, brändinhallintaansa kuin liiketoimintansa edistämiseen.
Tulosten perusteella merkittävintä on se, että puhuttaessa siitä, miten B2B-asiantuntijayritys toimii sosiaalisessa mediassa, pitäisi useammin puhua siitä miten B2B-asiantuntijayrityksen työntekijät toimivat sosiaalisessa mediassa. Heidän tapansa toimia sosiaalisessa mediassa on yhtä kuin yrityksen tapa toimia siellä.
Tutkimus suoritettiin haastattelumuotoisena, laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää B2B-asiantuntijayrityksissä toimivaa, sosiaalista mediaa työkseen tai sen parissa työskentelevää henkilöä, jotka myös vapaa-ajallaan aktiivisesti käyttävät sosiaalista mediaa.
Haastattelut tehtiin teemahaastatteluna ja haastattelujen tueksi oli luotu valmis teemahaastattelulomake, joka sisälsi tutkimusongelmista johdettuja kysymyksiä ja teemojen käsittelyä. Valmiit haastattelut litteroitiin ja ne käsiteltiin aineistolähtöistä sisällön analyysimenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että B2B-asiantuntijayritysten toiminta sosiaalisessa mediassa on hyvin mietittyä. Ne B2B-asiantuntijayritykset, jotka ovat tietoisesti ottaneet sosiaalisen median osaksi strategiaansa, osaavat sitä myös hyödyntää niin markkinointiviestintäänsä, brändinhallintaansa kuin liiketoimintansa edistämiseen.
Tulosten perusteella merkittävintä on se, että puhuttaessa siitä, miten B2B-asiantuntijayritys toimii sosiaalisessa mediassa, pitäisi useammin puhua siitä miten B2B-asiantuntijayrityksen työntekijät toimivat sosiaalisessa mediassa. Heidän tapansa toimia sosiaalisessa mediassa on yhtä kuin yrityksen tapa toimia siellä.