"Täällä voin tuntea olevani normaali" : Kokemuksia adoptioneuvontaryhmästä
Hiltunen, Jaana; Konttinen, Siru (2012)
Hiltunen, Jaana
Konttinen, Siru
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918762
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia kansainväliseen adoptioon suuntaavien henkilöiden kokemuksia adoptioneuvontaryhmästä. Opinnäytetyömme tilaaja oli Pelastakaa Lapset ry:n Itä-Suomen aluetoimisto. Teimme opinnäytetyömme kansainvälisessä adoptioprosessissa mukana olevien ryhmätoimintaan liittyen. Opinnäytetyömme tutkimuksen kohteena oli adoptioneuvontaryhmä, jonka kehittämisessä ja käynnistämisessä olimme vahvasti mukana. Ryhmän kehittämisen kannalta halusimme selvittää opinnäytetyössämme osallistujien kokemuksia adoptioneuvontaryhmästä sekä mahdollistuiko valmennuksellisessa adoptioneuvontaryhmässä vertaisuuden kokeminen.
Pelastakaa Lapset ry:n Itä-Suomen aluetoimisto tarjoaa lastensuojelun erityispalveluita kuten adoptioneuvontaa, perhesijoitustoimintaa ja tukiperhetyötä ehkäisevänä sekä avohuollon tukitoimena. Pelastakaa Lapset ry:n Itä-Suomen aluetoimisto on ainoa adoptiopalvelunantaja Itä-Suomessa.
Keräsimme tutkimusaineiston syyskuussa 2012 adoptioneuvontaryhmästä, jossa toimimme apuohjaajina. Keräsimme aineiston kirjallisilla kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia kysymystyyppejä. Täydensimme aineistoa myös osallistuvalla havainnoinnilla. Lisäksi toteutimme verkkokyselyn sähköpostitse. Kohdejoukkona olivat adoptioneuvontaryhmän osallistujat. Kyselyn kvantitatiivisesta aineistosta teimme tilastollisen kuvaavan analyysin. Analysoimme kyselyiden kvalitatiiviset osiot koodauksen, kvantifioimisen ja teemoittelun avulla. Havainnointiaineiston analysoimme pelkistämisen eli havaintojen yhdistämisen avulla.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että osallistujat kokivat adoptioneuvontaryhmän onnistuneena. Merkityksellisimmiksi asioiksi nousivat uuden tiedon saaminen adoptioon liittyen, ryhmän toimivat sisällöt, asiantunteva ohjaus sekä erityisesti ryhmässä koettu vertaistuki. Tulosten avulla voidaan jatkossa kehittää samankaltaista adoptioryhmätoimintaa.
Opinnäytetyömme merkitystä ammattialallemme voi tarkastella ainakin kahdesta näkökulmasta. Vertaistoiminta on ajankohtaista ammattialallamme, sillä se nähdään ehkäisevänä ja osallistavana toimintana. Koulutusohjelmassamme painotetaan ehkäisevän työn merkitystä ja myös osallisuus on ammattiosaamisessamme keskeisessä roolissa.
Suomessa adoptio-osaaminen on melko vähäistä ohjaus- ja kasvatusalan ammattilaisilla. Adoptioasiantuntijuus ei sisälly meillä edes sosiaalialan koulutukseen. Myöskään yhteisöpedagogi (AMK) –tutkinto ei sivua adoption tematiikkaa lainkaan. Erityisosaamisen puuttuessa ei ole tarjota adoption erityispalveluita niitä tarvitseville. Adoptioneuvontaryhmän kehittämisessä sekä opinnäytetyömme kautta karttunut erityisosaaminen on arvokasta ja ainutlaatuista. Emme näe syytä, miksei myös adoption tematiikkaan perehtynyt yhteisöpedagogi voisi työskennellä erilaisissa adoption asiantuntijuutta vaativissa ohjaus- ja kasvatustehtävissä.
Pelastakaa Lapset ry:n Itä-Suomen aluetoimisto tarjoaa lastensuojelun erityispalveluita kuten adoptioneuvontaa, perhesijoitustoimintaa ja tukiperhetyötä ehkäisevänä sekä avohuollon tukitoimena. Pelastakaa Lapset ry:n Itä-Suomen aluetoimisto on ainoa adoptiopalvelunantaja Itä-Suomessa.
Keräsimme tutkimusaineiston syyskuussa 2012 adoptioneuvontaryhmästä, jossa toimimme apuohjaajina. Keräsimme aineiston kirjallisilla kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia kysymystyyppejä. Täydensimme aineistoa myös osallistuvalla havainnoinnilla. Lisäksi toteutimme verkkokyselyn sähköpostitse. Kohdejoukkona olivat adoptioneuvontaryhmän osallistujat. Kyselyn kvantitatiivisesta aineistosta teimme tilastollisen kuvaavan analyysin. Analysoimme kyselyiden kvalitatiiviset osiot koodauksen, kvantifioimisen ja teemoittelun avulla. Havainnointiaineiston analysoimme pelkistämisen eli havaintojen yhdistämisen avulla.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että osallistujat kokivat adoptioneuvontaryhmän onnistuneena. Merkityksellisimmiksi asioiksi nousivat uuden tiedon saaminen adoptioon liittyen, ryhmän toimivat sisällöt, asiantunteva ohjaus sekä erityisesti ryhmässä koettu vertaistuki. Tulosten avulla voidaan jatkossa kehittää samankaltaista adoptioryhmätoimintaa.
Opinnäytetyömme merkitystä ammattialallemme voi tarkastella ainakin kahdesta näkökulmasta. Vertaistoiminta on ajankohtaista ammattialallamme, sillä se nähdään ehkäisevänä ja osallistavana toimintana. Koulutusohjelmassamme painotetaan ehkäisevän työn merkitystä ja myös osallisuus on ammattiosaamisessamme keskeisessä roolissa.
Suomessa adoptio-osaaminen on melko vähäistä ohjaus- ja kasvatusalan ammattilaisilla. Adoptioasiantuntijuus ei sisälly meillä edes sosiaalialan koulutukseen. Myöskään yhteisöpedagogi (AMK) –tutkinto ei sivua adoption tematiikkaa lainkaan. Erityisosaamisen puuttuessa ei ole tarjota adoption erityispalveluita niitä tarvitseville. Adoptioneuvontaryhmän kehittämisessä sekä opinnäytetyömme kautta karttunut erityisosaaminen on arvokasta ja ainutlaatuista. Emme näe syytä, miksei myös adoption tematiikkaan perehtynyt yhteisöpedagogi voisi työskennellä erilaisissa adoption asiantuntijuutta vaativissa ohjaus- ja kasvatustehtävissä.