3D-PELIHAHMON MALLINNUS ZBRUSHILLA
Piippo, Jarkko (2012)
Piippo, Jarkko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018811
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyritään selvittämään pelihahmon mallinnukseen liittyviä toimintatapoja pelkästään Zbrushia käyttäen. Zbrush on digitaalinen veisto ohjelma, jolla pystyy tuottamaan korkea resoluutioista 3D-grafiikkaa helposti ja nopeasti. Työssä vertaillaan, kuinka tällainen prosessi eroaa tavallisesta pelihahmon mallinnusprosessista. Opinnäytetyön tarkoitus on olla apuna 3D-mallinnuksessa yleisesti ja erityisesti hahmon luomisessa.
Opinnäytetyössä käytetty ohjelma on Zbrush. Sillä on toteutettu kaikki ne työvaiheet, mitkä ohjelmalla on mahdollista tehdä. Työssä on käytetty myös Blenderiä, joka on myös 3D-mallinnus ohjelma, sellaisiin työvaiheisiin mitä Zbrushissa ei ole mahdollista toteuttaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi pelihahmon mallinnus alusta loppuun asti, sekä teksturointi vaihe. Lisäksi siinä käsitellään yleisesti 3D-grafiikan perusteita. Lähteinä on käytetty erilaisia 3D:tä sekä mallinnusta käsitteleviä kirjoja. Lopputuloksena syntyi 3D-malli, jota voi käyttää apuna tulevissa peli projekteissa.
Opinnäytetyössä käytetty ohjelma on Zbrush. Sillä on toteutettu kaikki ne työvaiheet, mitkä ohjelmalla on mahdollista tehdä. Työssä on käytetty myös Blenderiä, joka on myös 3D-mallinnus ohjelma, sellaisiin työvaiheisiin mitä Zbrushissa ei ole mahdollista toteuttaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi pelihahmon mallinnus alusta loppuun asti, sekä teksturointi vaihe. Lisäksi siinä käsitellään yleisesti 3D-grafiikan perusteita. Lähteinä on käytetty erilaisia 3D:tä sekä mallinnusta käsitteleviä kirjoja. Lopputuloksena syntyi 3D-malli, jota voi käyttää apuna tulevissa peli projekteissa.