Naisyrittäjien strateginen verkostoituminen
Iisalo, Mari (2012)
Iisalo, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317871
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy naisyrittäjien strategiseen verkostoitumiseen. Yrittäjyys ja yrittäjyyden edistäminen on liiketoiminnan kannalta kokonaisvaltaista toimintaa. Jokaisen yrittäjän tavoitteena on saada liiketoimintansa kannattavaksi. Nykypäivänä yksin ei pärjää, vaan toimiakseen tarvitaan ympärillä olevia sidosryhmiä ja toisia yrittäjiä.
Tämän tutkimuksen teoreettisena tietopohjana käsitellään strategiseen verkostoitumiseen liittyviä keinoja ja tavoitteita. Naisyrittäjän liiketoiminnan dynamiikan lisäksi tärkeässä asemassa ovat verkostotason pohdinta ja yrittäjän verkostoitumisen asema muihin verkostoitujiin nähden. Ilman strategista verkostoitumissuunnitelmaa voi tarpeelliset liiketoimintaa edistävät suhteet jäädä luomatta.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan naisyrittäjien verkostoitumisen nykytilaa ja tavoitteita. Lisäksi tarkastellaan miten yhdistys on pystynyt parantamaan naisyrittäjien verkostoitumista sekä miten yhdistyksen toiminta vastaa jäsenistönsä tarpeita verkostoitua. Tutkimus toteutettiin lähettämällä yhdistyksen jäsenille haastattelukysymykset sähköisesti.
Tulokset osoittavat, että Lahden Seudun Yrittäjänaiset ry järjestää aktiivisesti toimintaa jäsenilleen. Tapaamiset ja tilaisuudet tavata yhdistyksen yrittäjäjäseniä ja muita sidosryhmiä ovat olleet verkostoitumiselle hyvät. Yrittäjän itsensä päätettäväksi jää minkätyypistä kumppanuussuhdetta liiketoimintaansa tarvitsee sekä oman aktiivisuuden tärkeys korostuu verkostosuhteita luodessa.
Tämän tutkimuksen teoreettisena tietopohjana käsitellään strategiseen verkostoitumiseen liittyviä keinoja ja tavoitteita. Naisyrittäjän liiketoiminnan dynamiikan lisäksi tärkeässä asemassa ovat verkostotason pohdinta ja yrittäjän verkostoitumisen asema muihin verkostoitujiin nähden. Ilman strategista verkostoitumissuunnitelmaa voi tarpeelliset liiketoimintaa edistävät suhteet jäädä luomatta.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan naisyrittäjien verkostoitumisen nykytilaa ja tavoitteita. Lisäksi tarkastellaan miten yhdistys on pystynyt parantamaan naisyrittäjien verkostoitumista sekä miten yhdistyksen toiminta vastaa jäsenistönsä tarpeita verkostoitua. Tutkimus toteutettiin lähettämällä yhdistyksen jäsenille haastattelukysymykset sähköisesti.
Tulokset osoittavat, että Lahden Seudun Yrittäjänaiset ry järjestää aktiivisesti toimintaa jäsenilleen. Tapaamiset ja tilaisuudet tavata yhdistyksen yrittäjäjäseniä ja muita sidosryhmiä ovat olleet verkostoitumiselle hyvät. Yrittäjän itsensä päätettäväksi jää minkätyypistä kumppanuussuhdetta liiketoimintaansa tarvitsee sekä oman aktiivisuuden tärkeys korostuu verkostosuhteita luodessa.