Video luo uusia kokonaisuuksia : internetvideosisällön tuottaminen lifestyle- ja harrastelehtien verkkosivuille
Reijonen, Joonas (2012)
Reijonen, Joonas
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518557
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa lifestyle- ja harrasteaikakauslehtien verkkopalveluiden sisältöä painottuen erityisesti videosisältöihin. Video on viimeisien vuosien aikana saavuttanut suuren suosion ja suurin osa kuluttajista katsoo videosisältöjä verkon kautta. Videosisällöt ovat tätä päivää ja aikakauslehtien verkkopalvelut ovat tämän huomanneet. Tutkimuskysymyksenä on, miksi lifestyle- ja harrastelehtien tulisi tuottaa videoita verkkopalveluihinsa? Ja millaista sisällön kuuluisi olla? Työn tarkoituksena on myös selvittää millainen on yksinkertainen tapa tuottaa videoita ja millaisia resursseja aloitteleva videotuotanto tarvitsee. Työssä avataan lisäksi videosisältöjen tulevaisuuden mahdollisuuksia aikakauslehtien verkkosisältönä. Työ etenee kertoen lifestyle- ja harrastelehtien kategorioinnista, verkkopalveluista ja niiden verkkosisällöistä. Lisäksi tutustutaan videotuotannon vaiheisiin suunnittelusta, aina julkaisemiseen asti. Tutkielmaa varten on haastateltu kahta toimittajaa, joilla on kokemusta videotuotannosta. Haastattelut tehtiin lokakuussa 2012. Opinnäytetyöhön kuuluu osaksi tuoteosa, joka koostuu neljästä videosta, jotka on tuotettu Onboard Snowboarding Magazinelle vuoden 2012 aikana. Tutkielmassa todetaan, että videosisällöt eivät ole vain tulevaisuuden sisältöä lifestyle- ja harrastelehtien käytettäväksi, vaan katsojat, työkalut ja tekijät ovat jo olemassa. Videoiden tuottaminen on helppoa, kustannustehokasta sekä tuo uusia näkökulmia perinteisiinkin aiheisiin. Videosisällöt tuovat lehtien vanhojen vahvuuksien, kuvan ja tekstin, lisäksi kolmannen ulottuvuuden, jolla vastataan uusiin haasteisiin kuten tablettilaitteiden kautta tapahtuvaan lehden lukemiseen.