Hoitotyöntekijöiden monikulttuurinen kompetenssi : kyselylomakkeen luominen
Anttalainen, Anu; Haikola, Ville; Hämäläinen, Jenni (2009)
Anttalainen, Anu
Haikola, Ville
Hämäläinen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306471
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kyselylomake selvittämään hoitotyöntekijöiden taitoa tarjota kulttuurinmukaista hoitoa. Opinnäytetyö ja kyselylomake olivat osa LOG-Sote-kehityshanketta. Suunnitelemamme kyselylomake on tulevien hankkeen opinnäytetöiden käytössä. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa työyhteisöön hoitotyöntekijöiden kulttuurisesta osaamisesta, parantaa sosiaali- ja terveysalan palveluita monikulttuurisessa työssä sekä kehittää ammattihenkilöstöä pääkaupunkiseudulla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi Papadopouloksen, Tilkin ja Taylorin (2006) kehittelemä nelikenttämalli hoitotyöntekijän kultuurisen kompetenssin kehittymisestä. Malli perustuu ajatukseen kulttuurisen kompetenssin prosessinomaisesta kehittymisestä. Prosessin neljä osa-aluetta ovat: tietoisuus, tieto, sensitiivisyys ja kompetenssi. Tämän mallin pohjalta loimme kyselylomakkeen rakenteen ja kysymykset. Kyselylomakkeen avulla voidaan arvioida hoitohenkilökunnan kulttuurinmukaisen hoidon tasoa.
Kyselylomake muodostui kuudesta vastaajan taustietoja kartoittavasta kysymyksestä sekä 52 väittämästä. Väittämiin vastataan Likertin asteikolla 1-5. Väittämät rakentuivat em. mallin neljän osa-alueen sisältöjen mukaan käyttäen hyväksi aiempaa tutkimustietoa viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Lomakkeeseen vastaaminen kestää noin 10 minuuttia. Kyselylomakkeen vastaukset ovat analysoitavissa tilastollisesti. Kyselylomake on esitestattu kahdeksalla terveydenhoitajaopiskelijalla.
Aiempien tutkimuksien perusteella odotamme vastauksissa nousevan esiin tiedon ja taidon riittämättömyyden kulttuurinmukaisesta hoitotyöstä sekä täydennyskoulutuksen tarpeen.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi Papadopouloksen, Tilkin ja Taylorin (2006) kehittelemä nelikenttämalli hoitotyöntekijän kultuurisen kompetenssin kehittymisestä. Malli perustuu ajatukseen kulttuurisen kompetenssin prosessinomaisesta kehittymisestä. Prosessin neljä osa-aluetta ovat: tietoisuus, tieto, sensitiivisyys ja kompetenssi. Tämän mallin pohjalta loimme kyselylomakkeen rakenteen ja kysymykset. Kyselylomakkeen avulla voidaan arvioida hoitohenkilökunnan kulttuurinmukaisen hoidon tasoa.
Kyselylomake muodostui kuudesta vastaajan taustietoja kartoittavasta kysymyksestä sekä 52 väittämästä. Väittämiin vastataan Likertin asteikolla 1-5. Väittämät rakentuivat em. mallin neljän osa-alueen sisältöjen mukaan käyttäen hyväksi aiempaa tutkimustietoa viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Lomakkeeseen vastaaminen kestää noin 10 minuuttia. Kyselylomakkeen vastaukset ovat analysoitavissa tilastollisesti. Kyselylomake on esitestattu kahdeksalla terveydenhoitajaopiskelijalla.
Aiempien tutkimuksien perusteella odotamme vastauksissa nousevan esiin tiedon ja taidon riittämättömyyden kulttuurinmukaisesta hoitotyöstä sekä täydennyskoulutuksen tarpeen.