Maailma muuttuu - muuttuuko metsäkoneopetus? : Metsäkoneenkuljettajatutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden ja heidän työnantajiensa arviot koulutuksesta ja sen antamista työelämävalmiuksista.
Härkönen, Pekka (2009)
Härkönen, Pekka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911306431
Tiivistelmä
Tämä on tutkimus Jämsän ammattiopiston metsäkonealan koulutuksesta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten opiskelijat ja metsäkonealan työnantajat arvioivat koulutuksen antamat työelämävalmiudet ja mitä puutteita vastaajat ehkä näkevät koulutuksessa. Aineisto tutkimukseen kerättiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin vastaajille postitse kesällä 2008.
Tutkimuksella haluttiin selvittää kolmea asiaa eli koulutuksen sisältöä, opetus- ja opiske-lumenetelmiä sekä työelämään siirtymistä. Tavoitteena oli, että saadun tiedon perusteella opetukseen ja työssäoppimiseen käytettävät resurssit voidaan käyttää niin, että niistä on mahdollisimman paljon hyötyä opiskelijoille.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat ja työnantajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä koulutukseen sisältöön. Osa vastaajista näki luonnonsuojelun ja monikäytön aineet sekä kielten opetuksen metsäkoneenkuljettajalle turhiksi, ne voitaisiin vaihtaa käytännön harjoituksiin. Kun siirrytään opiskeluympäristöstä työelämään, opiskelijat arvioivat työelämävalmiutensa paremmiksi kuin mitä työantajat ne arvioivat. Työnantajien mielestä opiskelijoilla oli puutteita työtaidoissa ja asenteessa työhön.
Paremmin työelämää palvelevaan koulutukseen päästään tämän tutkimuksen mukaan kehittämällä opetusta niin, että varmistetaan riittävä taitotaso jo ennen työelämään siirtymistä. Tämä vaatii lisää harjoitusaikaa varsinkin hitaammin oppiville opiskelijoille. Lisäksi varsinkin työnantajien vastauksista kävi ilmi, että, että vastuu oman työn laadusta ei kaikille opiskelijoille ole tullut selväksi opiskelun aikana. Tämän vuoksi koulutuksessa olisi lisättävä itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia, joista opiskelija saa palautteen. Tämä auttaisi opiskelijaa arvioimaan oman työnsä laatua ja lisäisi samalla vastuuntuntoa omasta työstä.
Tutkimuksella haluttiin selvittää kolmea asiaa eli koulutuksen sisältöä, opetus- ja opiske-lumenetelmiä sekä työelämään siirtymistä. Tavoitteena oli, että saadun tiedon perusteella opetukseen ja työssäoppimiseen käytettävät resurssit voidaan käyttää niin, että niistä on mahdollisimman paljon hyötyä opiskelijoille.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat ja työnantajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä koulutukseen sisältöön. Osa vastaajista näki luonnonsuojelun ja monikäytön aineet sekä kielten opetuksen metsäkoneenkuljettajalle turhiksi, ne voitaisiin vaihtaa käytännön harjoituksiin. Kun siirrytään opiskeluympäristöstä työelämään, opiskelijat arvioivat työelämävalmiutensa paremmiksi kuin mitä työantajat ne arvioivat. Työnantajien mielestä opiskelijoilla oli puutteita työtaidoissa ja asenteessa työhön.
Paremmin työelämää palvelevaan koulutukseen päästään tämän tutkimuksen mukaan kehittämällä opetusta niin, että varmistetaan riittävä taitotaso jo ennen työelämään siirtymistä. Tämä vaatii lisää harjoitusaikaa varsinkin hitaammin oppiville opiskelijoille. Lisäksi varsinkin työnantajien vastauksista kävi ilmi, että, että vastuu oman työn laadusta ei kaikille opiskelijoille ole tullut selväksi opiskelun aikana. Tämän vuoksi koulutuksessa olisi lisättävä itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia, joista opiskelija saa palautteen. Tämä auttaisi opiskelijaa arvioimaan oman työnsä laatua ja lisäisi samalla vastuuntuntoa omasta työstä.