Toimistosihteereiden perehdytysopas : case: Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän toimistopalveluyksikkö
Lassila, Niina; Kokko, Sonja (2012)
Lassila, Niina
Kokko, Sonja
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017542
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää perehdytyksen nykytilaa Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän toimistopalveluyksikössä sekä saatuja tuloksia apuna käyttäen luoda perehdytysopas ja perehdytyksen muistilista uusille toimistosihteereille verkko-oppimisympäristö Tarmoon.
Teoriaosuudessa tarkastellaan perehdytysprosessia, johon lukija johdatetaan johtamisen, henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen kautta. Case – osuudessa tarkastellaan kunta-alaa, terveys- ja sosiaalialaa, kerrotaan hieman tietoa toimeksiantajasta Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän toimistopalveluyksiköstä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen lisäksi olemme tehneet itse havaintoja toimistosihteerin työtä tehdessämme ja samaan aikaan tiedonhankinnan rinnalla toteuttaneet sähköistä opasta saadun tiedon perusteella.
Empiriaosuus koostuu palavereiden sekä teemahaastattelujen analysoinnista sekä omista havainnoistamme. Perehdytyksen nykytilaa tutkiaksemme yksilöhaastatteluina haastateltiin kolmea Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä työskentelevää toimistosihteeriä sekä palavereiden kautta kahden esimiehen lisäksi osaamisen kehittämisen kahta työntekijää.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan yleisperehdytyksen tila on heikkoa toimistopalveluyksikössä. Työnopastukseen oltiin tyytyväisempiä. Eri työpisteiden välillä on eroavaisuuksia perehdytyksessä, koska perehdytystä koskien ei ole ollut yhtenäisiä tapoja.
Sähköisessä perehdytysoppaassa on aineistoa yleisperehdytykseen ja työnopastukseen. Opas sisältää myös perehdytyksen muistilistan ja palauteosion. Näiden avulla perehdytysprosessista tulee suunnitelmallista ja prosessin seuraaminen ja kehittäminen mahdollistuvat.
Teoriaosuudessa tarkastellaan perehdytysprosessia, johon lukija johdatetaan johtamisen, henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen kautta. Case – osuudessa tarkastellaan kunta-alaa, terveys- ja sosiaalialaa, kerrotaan hieman tietoa toimeksiantajasta Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän toimistopalveluyksiköstä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen lisäksi olemme tehneet itse havaintoja toimistosihteerin työtä tehdessämme ja samaan aikaan tiedonhankinnan rinnalla toteuttaneet sähköistä opasta saadun tiedon perusteella.
Empiriaosuus koostuu palavereiden sekä teemahaastattelujen analysoinnista sekä omista havainnoistamme. Perehdytyksen nykytilaa tutkiaksemme yksilöhaastatteluina haastateltiin kolmea Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä työskentelevää toimistosihteeriä sekä palavereiden kautta kahden esimiehen lisäksi osaamisen kehittämisen kahta työntekijää.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan yleisperehdytyksen tila on heikkoa toimistopalveluyksikössä. Työnopastukseen oltiin tyytyväisempiä. Eri työpisteiden välillä on eroavaisuuksia perehdytyksessä, koska perehdytystä koskien ei ole ollut yhtenäisiä tapoja.
Sähköisessä perehdytysoppaassa on aineistoa yleisperehdytykseen ja työnopastukseen. Opas sisältää myös perehdytyksen muistilistan ja palauteosion. Näiden avulla perehdytysprosessista tulee suunnitelmallista ja prosessin seuraaminen ja kehittäminen mahdollistuvat.