Suomalaisena ulkomailla : Ohjelmaformaatin kehittäminen Radio Kajaukseen
Paloniemi, Tuomas (2012)
Paloniemi, Tuomas
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518437
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen uuden ohjelmaformaatin luomista Kainuun Paikallisradio Oy Kajaukseen. Tein opinnäytetyöni produktio-osana Radio Kajaukselle kahdeksanosaisen
ohjelmasarjan ”Suomalaisena ulkomailla”, jossa haastattelen eri elämäntilanteissa olevia ja eri syistä ulkomaille siirtyneitä suomalaisia.
Keskeisiä osia opinnäytetyössäni ovat omat havaintoni ja päätelmäni, eri tutkimuslähteet sekä Radio Kajauksen nykyisen pääomistajan toimitusjohtaja Aki Karjalaisen haastattelu.
Työn tavoitteena oli luoda Radio Kajauksen profiiliin sopiva uusi ohjelmasarja, johon parhaassa tapauksessa olisi löydettävissä kaupallinen yhteistyökumppani.
Lähetysvirtaformaatissa toimivassa radiossa ohjelmasarjan sisällön suunnittelu ja luominen on tehtävä huolella, jotta sen vaikutus kuuntelijamäärään olisi myönteinen tai ei ainakaan negatiivinen.
Tutkimuksessani pohdin suurelta osin omien kokemuksieni kautta sitä, millainen koko ohjelmaformaatin luominen on prosessina ja millaisia asioita uuden ohjelmaformaatin luomisessa pitää ottaa huomioon. Tutkimuksestani selviää, millainen vaikutus radion kaupallisuudella on formaatin luomiseen. Radio Kajauksen erilaiset kaupalliset tekijät, kuten mainokset ja kuuntelijamatkat on otettu ohjelmaformaatissani huomioon.
Ohjelmaformaattini suunnittelun tärkein perusta oli tehdä
kanavalle hyvää ohjelmasisältöä, jotta Radio Kajaus vaikuttaisi houkuttelevalta mainostajien silmissä. Uusiin ohjelmaformaatteihin voi käyttää soveltaen uutisista tuttuja journalismin kriteereitä. Lähetysvirtaradioissa human interest -näkökulma on tärkeä ja ohjelmaformaateista pitää tehdä myös kuuntelijan näkökulmasta mahdollisimman kiinnostava.
Tulosten valossa tyypilliset uudet ohjelmaformaatit kaupalliseen radioon ovat usein mainostajan näkökulmasta tehtyjä. Tutkimus osoittaa, että kaupallisiin radioihin voi tehdä myös journalistisesti merkittäviä ohjelmaformaatteja, joihin etsitään vasta ohjelmasarjan teon jälkeen mainostaja.
ohjelmasarjan ”Suomalaisena ulkomailla”, jossa haastattelen eri elämäntilanteissa olevia ja eri syistä ulkomaille siirtyneitä suomalaisia.
Keskeisiä osia opinnäytetyössäni ovat omat havaintoni ja päätelmäni, eri tutkimuslähteet sekä Radio Kajauksen nykyisen pääomistajan toimitusjohtaja Aki Karjalaisen haastattelu.
Työn tavoitteena oli luoda Radio Kajauksen profiiliin sopiva uusi ohjelmasarja, johon parhaassa tapauksessa olisi löydettävissä kaupallinen yhteistyökumppani.
Lähetysvirtaformaatissa toimivassa radiossa ohjelmasarjan sisällön suunnittelu ja luominen on tehtävä huolella, jotta sen vaikutus kuuntelijamäärään olisi myönteinen tai ei ainakaan negatiivinen.
Tutkimuksessani pohdin suurelta osin omien kokemuksieni kautta sitä, millainen koko ohjelmaformaatin luominen on prosessina ja millaisia asioita uuden ohjelmaformaatin luomisessa pitää ottaa huomioon. Tutkimuksestani selviää, millainen vaikutus radion kaupallisuudella on formaatin luomiseen. Radio Kajauksen erilaiset kaupalliset tekijät, kuten mainokset ja kuuntelijamatkat on otettu ohjelmaformaatissani huomioon.
Ohjelmaformaattini suunnittelun tärkein perusta oli tehdä
kanavalle hyvää ohjelmasisältöä, jotta Radio Kajaus vaikuttaisi houkuttelevalta mainostajien silmissä. Uusiin ohjelmaformaatteihin voi käyttää soveltaen uutisista tuttuja journalismin kriteereitä. Lähetysvirtaradioissa human interest -näkökulma on tärkeä ja ohjelmaformaateista pitää tehdä myös kuuntelijan näkökulmasta mahdollisimman kiinnostava.
Tulosten valossa tyypilliset uudet ohjelmaformaatit kaupalliseen radioon ovat usein mainostajan näkökulmasta tehtyjä. Tutkimus osoittaa, että kaupallisiin radioihin voi tehdä myös journalistisesti merkittäviä ohjelmaformaatteja, joihin etsitään vasta ohjelmasarjan teon jälkeen mainostaja.