Strategic Management in a Hotel
Bardis, Penelope (2012)
Bardis, Penelope
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615418
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää erilaisten yksityiskohtien ja tekijöiden vaikutuksista matkailualan organisaatiossa. Tässä tutkittu organisaatio oli Korfun saarella Kreikassa sijaitseva suuri hotelli. Tarkoitus oli tutkia asioita jotka vaikuttavat hotellin toimintaan, luoda perustyökalujen avulla yksinkertainen strateginen analyysi ja eritellä hotellin vahvuuksia ja heikkouksia. Lisäksi oli tutkittava niitä ulkoisia tekijöitä, joilla on suora vaikutus hotelliin.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää informaatiota matkailu- ja majoitusalasta, strategisesta hallinnosta matkailualalla ja strategisesta analyysista. Empiirinen osa puolestaan perustuu hotellin työntekijöiden haastatteluihin ja tutkijan omiin havaintoihin. Vastaukset jaettiin SWOT-analyysiin, ulkoisen toimintaympäristön analyysiin ja PESTE analyysiin.
Tutkimuksen lopulliset tulokset osoittavat, että hotelli ylläpitää hyvää palvelua ja imagoa. Kuitenkin muutamia pieniä asioita tulisi ottaa huomioon, liittyen organisaation rakenteeseen ja vuorovaikutukseen. Työntekijöiden mielipiteen mukaan hotellin johtamisessa ja tilojen laadussa olisi eniten parannettavaa. Organisaation rakenne osoittautui todella tärkeäksi työntekijöille. Heidän vastauksensa osoittivatkin sen olevan yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka vaikuttavat heidän suoritukseensa työpaikalla.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää informaatiota matkailu- ja majoitusalasta, strategisesta hallinnosta matkailualalla ja strategisesta analyysista. Empiirinen osa puolestaan perustuu hotellin työntekijöiden haastatteluihin ja tutkijan omiin havaintoihin. Vastaukset jaettiin SWOT-analyysiin, ulkoisen toimintaympäristön analyysiin ja PESTE analyysiin.
Tutkimuksen lopulliset tulokset osoittavat, että hotelli ylläpitää hyvää palvelua ja imagoa. Kuitenkin muutamia pieniä asioita tulisi ottaa huomioon, liittyen organisaation rakenteeseen ja vuorovaikutukseen. Työntekijöiden mielipiteen mukaan hotellin johtamisessa ja tilojen laadussa olisi eniten parannettavaa. Organisaation rakenne osoittautui todella tärkeäksi työntekijöille. Heidän vastauksensa osoittivatkin sen olevan yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka vaikuttavat heidän suoritukseensa työpaikalla.