Rajamuodollisuudet - haaste tavaroiden maahantuonnille Venäjälle
Uronen, Erika (2012)
Uronen, Erika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518410
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle vientiyritykselle X. Opinnäytetyön aiheena on selvittää, miten yritykset sekä muut tahot ovat koh-danneet Venäjän tullin rajamuodollisuuksien ongelmat. Työ selvittää myös, mitä kaikkia asiakirjoja vievä yritys tarvitsee tuonnissa Venäjälle, ja mihin ratkaisuihin yritykset ovat päätyneet ongelmatilanteissa.
Tutkimus koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen käsittelee kirjallisista lähteistä sekä elektronisista lähteistä hankittua tietoa. Venäjän lakisäädökset kuitenkin muuttuvat niin nopeaa vauhtia, että esimerkiksi vuonna 2010 kirjoitetut teokset sisältävät jo vanhentunutta tietoa. Toinen osa koostuu empiirisestä osiosta.
Teoreettinen osuus on jaettu neljään eri osioon. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan Venäjää yleisesti, Venäjän taloutta ja sen ongelmia, kuten korruptiota ja kaksoislaskutusta, sekä Venäjää suomalaisyritysten markkina-alueena. Toisessa osiossa käsitellään logistiikan käsitteitä, tavoitteita sekä kuljetuksista yleisesti Venäjälle. Kolmannessa osiossa tutustutaan laajasti Venäjän tullilainsäädäntöön ja tulliympäristöön, sekä viimeisessä osiossa sertifiointiasioihin ja tuonnissa tarvittaviin asiakirjoihin. Empiirisessä osiossa oli tarkoituksena selvittää yritysten kohtaamia ongelmia sekä kertoa Venäjän-kaupan asiantuntijoiden tietoja rajamuodollisuuksista ja sen ongelmista.
Näiden haastattelujen sekä teorian pohjalta etsitään kehitysehdotuksia viennin tuomiin ongelmakohtiin, jotka käsitellään viimeisessä kappaleessa.
Suurimpina ongelmina vientiyritys pitää Venäjän tullin, ja siihen liittyvät sertifi-kaattiasiakirjoja, tullinimikkeitä sekä tullin virkavaltaisuutta ja hitautta. Ehdotuk-sina työ esittää tullibrokerin tai huolitsijan käyttämistä, jatkuvaa tilanteen seu-rantaa ja ennakointia. Opinnäytetyön kehitysehdotuksia voidaan soveltaa myös kaikkiin muihin suomalaisyrityksiin, jotka painivat Venäjän tullista aiheutuvien vaikeuksien kanssa.
Tutkimus koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen käsittelee kirjallisista lähteistä sekä elektronisista lähteistä hankittua tietoa. Venäjän lakisäädökset kuitenkin muuttuvat niin nopeaa vauhtia, että esimerkiksi vuonna 2010 kirjoitetut teokset sisältävät jo vanhentunutta tietoa. Toinen osa koostuu empiirisestä osiosta.
Teoreettinen osuus on jaettu neljään eri osioon. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan Venäjää yleisesti, Venäjän taloutta ja sen ongelmia, kuten korruptiota ja kaksoislaskutusta, sekä Venäjää suomalaisyritysten markkina-alueena. Toisessa osiossa käsitellään logistiikan käsitteitä, tavoitteita sekä kuljetuksista yleisesti Venäjälle. Kolmannessa osiossa tutustutaan laajasti Venäjän tullilainsäädäntöön ja tulliympäristöön, sekä viimeisessä osiossa sertifiointiasioihin ja tuonnissa tarvittaviin asiakirjoihin. Empiirisessä osiossa oli tarkoituksena selvittää yritysten kohtaamia ongelmia sekä kertoa Venäjän-kaupan asiantuntijoiden tietoja rajamuodollisuuksista ja sen ongelmista.
Näiden haastattelujen sekä teorian pohjalta etsitään kehitysehdotuksia viennin tuomiin ongelmakohtiin, jotka käsitellään viimeisessä kappaleessa.
Suurimpina ongelmina vientiyritys pitää Venäjän tullin, ja siihen liittyvät sertifi-kaattiasiakirjoja, tullinimikkeitä sekä tullin virkavaltaisuutta ja hitautta. Ehdotuk-sina työ esittää tullibrokerin tai huolitsijan käyttämistä, jatkuvaa tilanteen seu-rantaa ja ennakointia. Opinnäytetyön kehitysehdotuksia voidaan soveltaa myös kaikkiin muihin suomalaisyrityksiin, jotka painivat Venäjän tullista aiheutuvien vaikeuksien kanssa.