Ammatillinen osaaminen ja sen kehittäminen ravintolatyössä Case: PKO ravintola Torero
Lappalainen, Heidi (2012)
Lappalainen, Heidi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418381
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli kartoittaa osaamistarpeita ja ammatillisen kehittämisen mahdollisuuksia ravintolatyössä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli saada selville Joensuun ravintola Toreron henkilökunnan näkemykset työssä vaadittavasta ammatillisesta osaamisesta, kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista. Lisäksi selvitettiin, mitä eri kehittämismenetelmiä työntekijöille on jo tarjolla. Toimeksiantaja halusi saada myös tietoa, kuinka työntekijät kehittävät ammatillisesti itseään vapaa-ajallaan.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työni oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus tehtiin ravintola Toreron 12 työntekijälle ja esimiehille. Kysymykset vaihtelivat sen mukaan, haastattelinko esimiehiä vai työntekijöitä. Aineisto kerättiin elokuussa 2012.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ravintolapalveluhenkilöstö näki erilaiset kehittämismenetelmät mahdollisuutena kehittää omaa osaamistaan sekä nimesivät useita kehittämismenetelmiä. Ammatillisen osaamisen kehittämistä tarvittiin muun muassa viestinnässä sekä juoma- ja ruokatietoudessa. Työssä oppimista pidettiin tehokkaana keinona jakaa osaamista. Työkiertoon oltiin tyytyväisiä. Kannustus ja palautteet koettiin tärkeinä työmotivaation kannalta ja mahdollisuutena kehittää omaa osaamista. Henkilökunnan tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota osaamisen jakamiseen arkipäivän työssään. Jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista selvittää, miten tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty ravintolassa ja miten ravintolahenkilöstö kehittää omaa ammatillista osaamista jatkossa.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työni oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus tehtiin ravintola Toreron 12 työntekijälle ja esimiehille. Kysymykset vaihtelivat sen mukaan, haastattelinko esimiehiä vai työntekijöitä. Aineisto kerättiin elokuussa 2012.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ravintolapalveluhenkilöstö näki erilaiset kehittämismenetelmät mahdollisuutena kehittää omaa osaamistaan sekä nimesivät useita kehittämismenetelmiä. Ammatillisen osaamisen kehittämistä tarvittiin muun muassa viestinnässä sekä juoma- ja ruokatietoudessa. Työssä oppimista pidettiin tehokkaana keinona jakaa osaamista. Työkiertoon oltiin tyytyväisiä. Kannustus ja palautteet koettiin tärkeinä työmotivaation kannalta ja mahdollisuutena kehittää omaa osaamista. Henkilökunnan tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota osaamisen jakamiseen arkipäivän työssään. Jatkotutkimuksessa olisi mielenkiintoista selvittää, miten tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty ravintolassa ja miten ravintolahenkilöstö kehittää omaa ammatillista osaamista jatkossa.