Monikulttuurinen varhaiskasvatus päiväkodissa
Littunen, Elina (2012)
Littunen, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418257
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää millaisia monikulttuurisen varhaiskasvatuksen toimintatapoja on käytössä sellaisissa päiväkodeissa, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia ja sen takia lasten monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen on panostettu. Halusin selvittää eroaako monikulttuuristen päiväkotien arki ja tavat toimia muista päiväkodeista. Teoriaosuudessa kerron varhaiskasvatuksesta, avaan monikulttuurisuuden käsitettä ja kerron monikulttuurisen varhaiskasvatuksen ominaispiirteistä.
Tutkimukseni oli laadullinen ja aineistonkeruun suoritin haastatteluja tekemällä. Tutkimukseni yhteistyökumppanina oli Tampereen kaupungin päivähoito. Tutkimustani varten haastattelin yhdeksää päiväkodin työntekijää kolmesta eri päiväkodista.
Haastatteluista selvisi, että varhaiskasvatus on samantyyppistä jokaisessa päiväkodissa, monikulttuurisuus näkyy toiminnassa vain erilaisina toimintatapoina. Lapsen oman äidinkielen kehitystä tuetaan, mutta samalla lapselle opetetaan valtaväestön kieltä. Tavoitteena on, että lapsi integroituu päiväkotiryhmäänsä ja vähitellen koko yhteiskuntaan.
Tutkimukseni oli laadullinen ja aineistonkeruun suoritin haastatteluja tekemällä. Tutkimukseni yhteistyökumppanina oli Tampereen kaupungin päivähoito. Tutkimustani varten haastattelin yhdeksää päiväkodin työntekijää kolmesta eri päiväkodista.
Haastatteluista selvisi, että varhaiskasvatus on samantyyppistä jokaisessa päiväkodissa, monikulttuurisuus näkyy toiminnassa vain erilaisina toimintatapoina. Lapsen oman äidinkielen kehitystä tuetaan, mutta samalla lapselle opetetaan valtaväestön kieltä. Tavoitteena on, että lapsi integroituu päiväkotiryhmäänsä ja vähitellen koko yhteiskuntaan.