Saavutettavuus pelisuunnittelussa
Sylgren, Eetu (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on pelien saavutettavuus käytännönläheisestä näkökulmasta. Aihe on valittu tekijän omien kiinnostuksen kohteiden pohjalta.
Työn tavoitteena on lisätä tietoisuutta saavutettavuudesta ja kertoa pienen, saavutettavan pelin toteutuksesta. Työssä myös avataan, miksi pelinkehittäjien tulisi ylipäätään kiinnittää saavutettavuuteen huomiota niin yleisesti kuin ajankohtaiseen lainsäädäntöönkin.
Työn alussa kerrotaan saavutettavuuteen liittyvästä sääntelystä ja käydään läpi Euroopan unionin saavutettavuus- ja esteettömyysdirektiivit, ja hieman sääntelyn taustoista. Sen jälkeen kuvaillaan erilaisia saavutettavuuden tyyppejä ja esimerkkejä ongelmista ja niiden ratkaisemisesta. Lisäksi annetaan esimerkkejä peleistä, joissa saavutettavuus on otettu hyvin huomioon. Tietoperusta on koottu yksinomaan verkkolähteistä. Työtä varten laadittiin myös kysely, jota voi käyttää suomalaisten pelaajien pelien saavutettavuuteen liittyvien kokemusten kartoittamiseen. Työn loppupuolella kuvataan lyhyttä tasohyppelypeliä ja sitä, miten se toimii ja miten suunnittelussa on otettu huomioon visuaalinen saavutettavuus. Peliin liittyvät pelisuunnitteludokumentti ja tekninen suunnitelma ovat työn liitteenä.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää kuka vain, joka haluaa saada pintapuolisen käsityksen saavutettavuuden haasteista ja niiden ratkaisusta videopeleissä. Esiteltyjä haasteita esiintyy myös muualla ja joitain ratkaisuehdotuksia voi soveltaa myös esimerkiksi nettisivuilla. Olisi myös toivottavaa, että suomalaisten pelaajien kokemuksia selvitettäisiin, jotta pelaajien kokemukset ja toiveet voitaisiin ottaa huomioon tulevaisuudessa pelinkehityksessä. Työtä varten laadittu kysely voisi toimia hyvänä pohjana tällaiselle selvitykselle.
Työn tavoitteena on lisätä tietoisuutta saavutettavuudesta ja kertoa pienen, saavutettavan pelin toteutuksesta. Työssä myös avataan, miksi pelinkehittäjien tulisi ylipäätään kiinnittää saavutettavuuteen huomiota niin yleisesti kuin ajankohtaiseen lainsäädäntöönkin.
Työn alussa kerrotaan saavutettavuuteen liittyvästä sääntelystä ja käydään läpi Euroopan unionin saavutettavuus- ja esteettömyysdirektiivit, ja hieman sääntelyn taustoista. Sen jälkeen kuvaillaan erilaisia saavutettavuuden tyyppejä ja esimerkkejä ongelmista ja niiden ratkaisemisesta. Lisäksi annetaan esimerkkejä peleistä, joissa saavutettavuus on otettu hyvin huomioon. Tietoperusta on koottu yksinomaan verkkolähteistä. Työtä varten laadittiin myös kysely, jota voi käyttää suomalaisten pelaajien pelien saavutettavuuteen liittyvien kokemusten kartoittamiseen. Työn loppupuolella kuvataan lyhyttä tasohyppelypeliä ja sitä, miten se toimii ja miten suunnittelussa on otettu huomioon visuaalinen saavutettavuus. Peliin liittyvät pelisuunnitteludokumentti ja tekninen suunnitelma ovat työn liitteenä.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää kuka vain, joka haluaa saada pintapuolisen käsityksen saavutettavuuden haasteista ja niiden ratkaisusta videopeleissä. Esiteltyjä haasteita esiintyy myös muualla ja joitain ratkaisuehdotuksia voi soveltaa myös esimerkiksi nettisivuilla. Olisi myös toivottavaa, että suomalaisten pelaajien kokemuksia selvitettäisiin, jotta pelaajien kokemukset ja toiveet voitaisiin ottaa huomioon tulevaisuudessa pelinkehityksessä. Työtä varten laadittu kysely voisi toimia hyvänä pohjana tällaiselle selvitykselle.