Ympäristöystävällisyys ravitsemisliiketoiminnassa : lappeenrantalaisten yritysten toimintojen kartoitus
Tsykarev, Maria (2021)
Tsykarev, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090208
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lappeenrannan ravitsemisliikkeiden toimintojen ympäristöystävällisyyttä. Samalla oli aikomus selvittää, miten ravitsemisliikkeiden yritysjohtajat ja esimiehet suhtautuvat ympäristöystävällisyyteen ja mitkä seikat vaikuttavat heidän tekemiin päätöksiinsä.
Tutkimuksessa haastateltiin yhtä helsinkiläistä ravintolaa sekä viittä lappeenrantalaista yritystä, joista yksi on tavarantoimittaja ja loput ravitsemisliikkeitä. Yritysten valintakriteereinä oli vähintään 2,5 vuoden vakiintunut liiketoiminta ja yrityksen viestintä ympäristöystävällisyydestään. Haastatteluun osallistuivat vain päätösvaltaiset henkilöt, kuten yritysjohtajat ja esimiehet. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen tutkimusmenetelmän teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin live- ja puhelinhaastatteluina sekä kyselynä sähköpostin välityksellä. Haastatteluaineisto analysoitiin vertaamalla tutkimustuloksia aiheesta kerättyyn teoriaan, ja näin tilanteesta luotiin yleiskuva.
Tutkimus paljastaa, että ympäristöystävällisyys koostuu useasta eri ravitsemisliiketoiminnan osasta, joiden on pelattava yhteen monella tasolla. Ravitsemisliikkeen ympäristöystävällisyyttä pidetään Lappeenrannassa yleisesti tärkeänä asiana, mutta jotta se toteutuisi tehokkaasti käytännön arjessa, se täytyy integroida pitkäjänteisesti osaksi yritystoimintaa ja yrityksen arvoja. Tutkimus antaa paljon merkityksellistä tietoa siitä, kuinka ravintolatoimintoja saa muutettua ympäristöystävällisemmiksi. Tutkimustavoitteeseen päästään, mutta aiheesta olisi hyvä tehdä lisätutkimusta, jotta parempi luotettavuuden taso ja syvempi ymmärrys voitaisiin saavuttaa. Tutkimus luo pohjan mahdollisille jatkotutkimuksille. Opinnäytetyön tulokset pyrkivät tukemaan lappeenrantalaisia ravitsemisyrityksiä ja edistämään positiivista yhteiskunnallista muutosta. The purpose of this thesis was to examine the state of environmental friendliness of restaurants and food industry businesses in Lappeenranta. The intention was to survey the operations of restaurant businesses and to understand the activities that have the most positive effect on the environment. The objective was to learn what environmental friendliness means to the restaurant managers and supervisors, as well as to indicate the things that affect their decisionmaking. This thesis aims to discover basic ecofriendly principles of the companies studied.
The data collection process comprised gathering information via semi-structured interviews with one restaurant from Helsinki and five restaurants from Lappeenranta as well as one wholesale business. The selection of businesses for the study was mostly arbitrary, however, some criteria were used. The businesses had to be established for at least 2.5 years, and the businesses had to be known for their eco-friendly intentions. In the study only the managers were interviewed, for they have the biggest authority when it comes to decision making in the restaurant business. Some interviews were conducted traditionally, while others were performed via phone or by e-mail. The interview material was analyzed by comparing the study results with the collected base theories about the subject.
It becomes clear in this thesis that an environmentally-friendly restaurant business consists of several different synchronized components. Consistency, perseverance, and the values of managers have a great impact on a restaurant´s eco-friendly operations. If these compounds are not found in the business and are not integrated deep into the restaurant´s business strategy, it becomes hard for the business to be eco-friendly. The environmental friendliness of a restaurant business is a versatile subject that requires a lot more study, for which this thesis provides the foundation. The findings of this study benefit any new starting businesses and promote positive social change by supporting local restaurants and food industry businesses in Lappeenranta.
Tutkimuksessa haastateltiin yhtä helsinkiläistä ravintolaa sekä viittä lappeenrantalaista yritystä, joista yksi on tavarantoimittaja ja loput ravitsemisliikkeitä. Yritysten valintakriteereinä oli vähintään 2,5 vuoden vakiintunut liiketoiminta ja yrityksen viestintä ympäristöystävällisyydestään. Haastatteluun osallistuivat vain päätösvaltaiset henkilöt, kuten yritysjohtajat ja esimiehet. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen tutkimusmenetelmän teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin live- ja puhelinhaastatteluina sekä kyselynä sähköpostin välityksellä. Haastatteluaineisto analysoitiin vertaamalla tutkimustuloksia aiheesta kerättyyn teoriaan, ja näin tilanteesta luotiin yleiskuva.
Tutkimus paljastaa, että ympäristöystävällisyys koostuu useasta eri ravitsemisliiketoiminnan osasta, joiden on pelattava yhteen monella tasolla. Ravitsemisliikkeen ympäristöystävällisyyttä pidetään Lappeenrannassa yleisesti tärkeänä asiana, mutta jotta se toteutuisi tehokkaasti käytännön arjessa, se täytyy integroida pitkäjänteisesti osaksi yritystoimintaa ja yrityksen arvoja. Tutkimus antaa paljon merkityksellistä tietoa siitä, kuinka ravintolatoimintoja saa muutettua ympäristöystävällisemmiksi. Tutkimustavoitteeseen päästään, mutta aiheesta olisi hyvä tehdä lisätutkimusta, jotta parempi luotettavuuden taso ja syvempi ymmärrys voitaisiin saavuttaa. Tutkimus luo pohjan mahdollisille jatkotutkimuksille. Opinnäytetyön tulokset pyrkivät tukemaan lappeenrantalaisia ravitsemisyrityksiä ja edistämään positiivista yhteiskunnallista muutosta.
The data collection process comprised gathering information via semi-structured interviews with one restaurant from Helsinki and five restaurants from Lappeenranta as well as one wholesale business. The selection of businesses for the study was mostly arbitrary, however, some criteria were used. The businesses had to be established for at least 2.5 years, and the businesses had to be known for their eco-friendly intentions. In the study only the managers were interviewed, for they have the biggest authority when it comes to decision making in the restaurant business. Some interviews were conducted traditionally, while others were performed via phone or by e-mail. The interview material was analyzed by comparing the study results with the collected base theories about the subject.
It becomes clear in this thesis that an environmentally-friendly restaurant business consists of several different synchronized components. Consistency, perseverance, and the values of managers have a great impact on a restaurant´s eco-friendly operations. If these compounds are not found in the business and are not integrated deep into the restaurant´s business strategy, it becomes hard for the business to be eco-friendly. The environmental friendliness of a restaurant business is a versatile subject that requires a lot more study, for which this thesis provides the foundation. The findings of this study benefit any new starting businesses and promote positive social change by supporting local restaurants and food industry businesses in Lappeenranta.