Positiivinen pedagogiikka ja osallisuus varhaiskasvtuksessa
Lauttajärvi-Salo, Tiina (2020)
Lauttajärvi-Salo, Tiina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990058
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kuvaus siitä mitä positiivinen pedagogiikka ja osallisuus varhaiskasvatuksessa ovat ja miten ne näkyvät varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyö tekee näkyväksi positiivisen pedagogiikan tavoitteen, vahvistaa hyvää ja nostaa lapsen arjen keskiöön tukien samalla lapsen osallisuutta varhaiskasvatuksen arjessa. Positiivinen pedagogiikka vahvistaa osallisuutta varhaiskasvatuksessa avaten ajatusta, että lapsen hyvinvointi lähtee liikkeelle aikuisen hyvinvoinnista, luoden yhteisen kokonaisuuden, jota lapsilähtöisyyden ajatus kuljettaa eteenpäin.
Opinnäytetyössä pyrin tekemään näkyväksi, miten positiivinen pedagogiikka kulkee käsikädessä varhaiskasvatussuunnitelman kanssa, jossa arjen toimintaa ohjaa vaatimus lapsilähtöisyydestä. Varhaiskasvatussuunnitelma vaalii positiivisen pedagogiikan tavoitteita, vaikka itse positiivista pedagogiikkaa käsitteenä ei käytetä. Opinnäytetyö vahvistaa ajatusta, että positiivinen pedagogiikka ja osallisuus kuten myös laadukas varhaiskasvatus haluavat vahvistaa lapsen hyvää oloa ja turvallisuuden tunnetta, luoden pohjaa oppimiselle, joka on tärkeä osa lapsen kasvua ja kehitystä.
Opinnäitetyössä käsittelen laadukkaan positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Lämmin ja aito vuorovaikutus on yksi positiivisen pedagogiikan ydin asia. Vuorovaikutuksessa lapsi kohdataan yksilöllisesti ja vuorovaikutukseen sitoudutaan. Positiivisen pedagogiikan menetelmillä voidaan varhaiskasvatuksen tavoitteita saavuttaa paremmin ja kestävämmin. Halutaan keskittyä hyvään ja suhtautua positiivisemmin asioihin, uskoa enemmän lapsen mahdollisuuksiin, joka tukee vahvan luonteen rakentumistaa.
Opinnäytetyön päätelmissä on havaittu, että positiivinen pedagogiikka itsessään ei vaadi suurempia linjamuutoksia, vaan enemmänkin varhaiskasvatuksen kasvattajien ajatusten ravistelua, jotta uskalletaan irtaantua tutusta ja turvallisesta aikuisjohtoisuudesta arjesta ja antaa enemmän tilaa lapsen osallisuudelle kaikissa häntä koskevissa asioissa, vaikka se tarkoittaakin sitä, että lopputuloksesta ei ole varmuutta.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuteen ja tutkimuksiin perustuen sekä omaan työharjoitteluun liittyvän kokemuksen kautta. Portfolio-opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sähköistä Bulb-alustaa. Opinnäytetyö on julkinen.
Avainsanat: osallisuus, varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, pienryhmä, pienryhmätoiminta.
Opinnäytetyössä pyrin tekemään näkyväksi, miten positiivinen pedagogiikka kulkee käsikädessä varhaiskasvatussuunnitelman kanssa, jossa arjen toimintaa ohjaa vaatimus lapsilähtöisyydestä. Varhaiskasvatussuunnitelma vaalii positiivisen pedagogiikan tavoitteita, vaikka itse positiivista pedagogiikkaa käsitteenä ei käytetä. Opinnäytetyö vahvistaa ajatusta, että positiivinen pedagogiikka ja osallisuus kuten myös laadukas varhaiskasvatus haluavat vahvistaa lapsen hyvää oloa ja turvallisuuden tunnetta, luoden pohjaa oppimiselle, joka on tärkeä osa lapsen kasvua ja kehitystä.
Opinnäitetyössä käsittelen laadukkaan positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Lämmin ja aito vuorovaikutus on yksi positiivisen pedagogiikan ydin asia. Vuorovaikutuksessa lapsi kohdataan yksilöllisesti ja vuorovaikutukseen sitoudutaan. Positiivisen pedagogiikan menetelmillä voidaan varhaiskasvatuksen tavoitteita saavuttaa paremmin ja kestävämmin. Halutaan keskittyä hyvään ja suhtautua positiivisemmin asioihin, uskoa enemmän lapsen mahdollisuuksiin, joka tukee vahvan luonteen rakentumistaa.
Opinnäytetyön päätelmissä on havaittu, että positiivinen pedagogiikka itsessään ei vaadi suurempia linjamuutoksia, vaan enemmänkin varhaiskasvatuksen kasvattajien ajatusten ravistelua, jotta uskalletaan irtaantua tutusta ja turvallisesta aikuisjohtoisuudesta arjesta ja antaa enemmän tilaa lapsen osallisuudelle kaikissa häntä koskevissa asioissa, vaikka se tarkoittaakin sitä, että lopputuloksesta ei ole varmuutta.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuteen ja tutkimuksiin perustuen sekä omaan työharjoitteluun liittyvän kokemuksen kautta. Portfolio-opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sähköistä Bulb-alustaa. Opinnäytetyö on julkinen.
Avainsanat: osallisuus, varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, pienryhmä, pienryhmätoiminta.