15-17-vuotiaiden väkivaltarikollisuus Suomessa - tietopaketti nuorille
Borodulin, Nicklas (2021)
Borodulin, Nicklas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990044
Tiivistelmä
Tämä työ on tehty Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon toimeksiannosta ja sen tavoitteena on luoda yläkouluikäisille tietopaketti liittyen nuorten väkivaltarikollisuuteen. Tällä pyritään kehittämään nuorten turvallisuutta, turvallisuudentunnetta sekä jakamaan nuorille tietoa väkivaltaisen käyttäytymisen syistä, mahdollisista seuraamuksista ja ennaltaehkäisyn keinoista. Työn tarkoituksena on myös lisätä tietoisuutta ja keskustelua aiheesta. Lähtökohtana työlle oli ammatillinen kiinnostus aiheeseen sekä omat kokemukseni muutoksista nuorten väkivaltarikoskulttuurissa.
Työtä varten on perehdytty ajantasaiseen lainsäädäntöön, aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä eri toimijoiden julkaisuihin. Lisäksi työssä on hyödynnetty aihetta koskevaa uutisointia ja perehdytty nuorisorikoskyselyn sekä kouluterveyskyselyn tuloksiin. Nuorten tekemien väkivaltarikosten tilastot on kerätty StatFin-portaalista, ja ne perustuvat poliisilta saatuun dataan.
Tiedonkeruumenetelmillä on selvitetty, millaisia ilmiöitä nuorten väkivaltarikollisuudessa on havaittu, millaista apua ja tukea nuorille on tarjolla sekä millaisena nuoret kokevat väkivaltakokemuksistaan puhumisen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluita sekä Learning Café tiedonkeruumenetelmää, mikä toteutettiin yhdessä erään helsinkiläisen koulun yhdeksännen luokan oppilaiden kanssa. Tällä keinolla haluttiin kerätä tietoa myös nuorilta. Eri ilmiöitä havaittiin runsaasti ja niiden vaikutuksia nuorten hyvinvointiin on tuotu esille tässä työssä.
Tietopakettia varten on luotu nuorille suunnattu PowerPoint-esitys sekä nuoria osallistuttava tietovisa kouluilla esitettäväksi tai etäyhteyttä hyödyntäen. Nämä kaksi osaa tukevat toisiaan tietopakettia esitettäessä. Esitys ja kysymykset on jaettu neljään osioon ja ennen jokaisen osion esitystä, oppilaille esitetään sitä osiota koskevat viisi monivalintakysymystä. Tietovisaan osallistutaan älylaitteilla.
Nuorten väkivaltarikollisuuden on havaittu lisääntyneen ja raaistuneen viime aikoina samalla kun nuorten hyvinvointi on ollut laskussa. Tämän työn tarkoituksena ei kuitenkaan ole etsiä syitä tähän kehitykseen vaan esittää nuorten väkivaltarikollisuus niin kuin se näyttäytyy nykypäivän Suomessa. Tämän työn tuotos on suunnattu ensisijaisesti yläkouluikäisille, mutta se on muokattavissa myös alakouluikäisille, nuorten vanhemmille sekä koulujen henkilökunnalle sopivaksi. Kaksiosaiseen tietopakettiin on nostettu tämän työn keskeisin sisältö.
Työtä varten on perehdytty ajantasaiseen lainsäädäntöön, aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä eri toimijoiden julkaisuihin. Lisäksi työssä on hyödynnetty aihetta koskevaa uutisointia ja perehdytty nuorisorikoskyselyn sekä kouluterveyskyselyn tuloksiin. Nuorten tekemien väkivaltarikosten tilastot on kerätty StatFin-portaalista, ja ne perustuvat poliisilta saatuun dataan.
Tiedonkeruumenetelmillä on selvitetty, millaisia ilmiöitä nuorten väkivaltarikollisuudessa on havaittu, millaista apua ja tukea nuorille on tarjolla sekä millaisena nuoret kokevat väkivaltakokemuksistaan puhumisen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluita sekä Learning Café tiedonkeruumenetelmää, mikä toteutettiin yhdessä erään helsinkiläisen koulun yhdeksännen luokan oppilaiden kanssa. Tällä keinolla haluttiin kerätä tietoa myös nuorilta. Eri ilmiöitä havaittiin runsaasti ja niiden vaikutuksia nuorten hyvinvointiin on tuotu esille tässä työssä.
Tietopakettia varten on luotu nuorille suunnattu PowerPoint-esitys sekä nuoria osallistuttava tietovisa kouluilla esitettäväksi tai etäyhteyttä hyödyntäen. Nämä kaksi osaa tukevat toisiaan tietopakettia esitettäessä. Esitys ja kysymykset on jaettu neljään osioon ja ennen jokaisen osion esitystä, oppilaille esitetään sitä osiota koskevat viisi monivalintakysymystä. Tietovisaan osallistutaan älylaitteilla.
Nuorten väkivaltarikollisuuden on havaittu lisääntyneen ja raaistuneen viime aikoina samalla kun nuorten hyvinvointi on ollut laskussa. Tämän työn tarkoituksena ei kuitenkaan ole etsiä syitä tähän kehitykseen vaan esittää nuorten väkivaltarikollisuus niin kuin se näyttäytyy nykypäivän Suomessa. Tämän työn tuotos on suunnattu ensisijaisesti yläkouluikäisille, mutta se on muokattavissa myös alakouluikäisille, nuorten vanhemmille sekä koulujen henkilökunnalle sopivaksi. Kaksiosaiseen tietopakettiin on nostettu tämän työn keskeisin sisältö.