Digitaalisia ohjausmenetelmiä hyödynnettäväksi 5.–6.-luokkalaisilla: sähköinen opas kouluterveydenhuoltoon
Takala, Salla; Turvala, Noora (2021)
Takala, Salla
Turvala, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726729
Tiivistelmä
Digitaalisuuden kehittyminen luo uusia mahdollisuuksia käsitellä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Kouluikäiset ovat kiinnostuneita digitaalisen median käytöstä ja hyödyntävät sitä arjessaan aktiivisesti. Kouluikäisten terveyden edistäminen on merkittävässä asemassa sekä lasten tulevaisuuden että yhteiskunnan kannalta. Tämän vuoksi terveydenhoitajien ohjausmenetelmiä tulisi kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita sekä toiveita, ja tähän voidaan hyödyntää digitaalisia ratkaisuja. Kouluikäisille suunnattuja digitaalisen median palveluita löytyy laajasti erilaisia, joiden avulla pystytään edistämään kouluikäisten terveyttä ja hyvinvointia. Tämä luo terveydenhoitajille mahdollisuuden hyödyntää niitä terveyden eri osa-alueilla, mutta vaatii terveydenhoitajilta tietämystä erilaisista digitaalisen median palveluista. Parhaimmillaan terveyttä edistävät palvelut toimivat motivaation lähteenä ja lisäävät kouluikäisten itseohjautuvuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota sähköinen opas digitaalisista terveyden edistämisen palveluista terveydenhoitajille hyödynnettäväksi kouluterveydenhuoltoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajien ohjausmenetelmiä kouluterveydenhuollossa tuottamalla tietoa digitaalisen median palveluista sähköisen oppaan avulla. Tavoitteena oli saada 5.–6.-luokkalaiset oppilaat kiinnostumaan terveydestään ja hyvin-voinnistaan. Lisäksi tavoitteena oli tukea huoltajien kasvatustyötä sisällyttämällä sähköiseen oppaaseen myös huoltajille suunnattuja digitaalisen median palveluita. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli kasvattaa omaa osaamista digitaalisen median palveluista ja niiden hyödyntämisestä terveydenhoitajan työssä.
Tämän opinnäytetyön menetelmäksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena toteutettiin sähköinen opas. Oppaassa esitellään erilaisia digitaalisen median palveluita, joita terveydenhoitaja voi hyödyntää 5.–6.-luokkalaisten sekä heidän huoltajiensa ohjauksen tukena. Lisäksi oppaassa käsitellään lasten ja nuorten digihyvinvointiin liittyviä asioita, joihin kuuluvat ikärajat, tietoturva sekä ruutuaika. Opas sisältää myös hyperlinkkejä digitaalisen median palveluista, joiden avulla lukija pystyy etsimään niistä lisätietoa. Opas toimii terveydenhoitajille tietolähteenä digitaalisista terveyden edistämisen palveluista. Digitaalisen median palveluihin perehtyminen ja niiden käyttöönotto on kuitenkin terveydenhoitajan oman aktiivisuuden ja kiinnostuksen varassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota sähköinen opas digitaalisista terveyden edistämisen palveluista terveydenhoitajille hyödynnettäväksi kouluterveydenhuoltoon. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajien ohjausmenetelmiä kouluterveydenhuollossa tuottamalla tietoa digitaalisen median palveluista sähköisen oppaan avulla. Tavoitteena oli saada 5.–6.-luokkalaiset oppilaat kiinnostumaan terveydestään ja hyvin-voinnistaan. Lisäksi tavoitteena oli tukea huoltajien kasvatustyötä sisällyttämällä sähköiseen oppaaseen myös huoltajille suunnattuja digitaalisen median palveluita. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli kasvattaa omaa osaamista digitaalisen median palveluista ja niiden hyödyntämisestä terveydenhoitajan työssä.
Tämän opinnäytetyön menetelmäksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena toteutettiin sähköinen opas. Oppaassa esitellään erilaisia digitaalisen median palveluita, joita terveydenhoitaja voi hyödyntää 5.–6.-luokkalaisten sekä heidän huoltajiensa ohjauksen tukena. Lisäksi oppaassa käsitellään lasten ja nuorten digihyvinvointiin liittyviä asioita, joihin kuuluvat ikärajat, tietoturva sekä ruutuaika. Opas sisältää myös hyperlinkkejä digitaalisen median palveluista, joiden avulla lukija pystyy etsimään niistä lisätietoa. Opas toimii terveydenhoitajille tietolähteenä digitaalisista terveyden edistämisen palveluista. Digitaalisen median palveluihin perehtyminen ja niiden käyttöönotto on kuitenkin terveydenhoitajan oman aktiivisuuden ja kiinnostuksen varassa.