Torin vetovoimaisuuden kehittäminen nuorten aikuisten näkökulmasta: CASE Oulun tori
Halonen, Tiia (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Halonen, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Oulun torialueesta olisi mahdollista saada vetovoimainen kauppa- ja kohtaamispaikka nuorille aikuisille. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia palveluita, tapahtumia ja tuotteita nuoret aikuiset kaipasivat torialueelta. Nuorilla aikuisilla tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä n. 20–29 vuotiaita nuoria.
Kehittämiskohteena opinnäytetyössäni on Oulun torialue. Torialueella järjestetään vuosittain paljon tapahtumia, mutta joka päiväinen asiakaskunta koostuu enimmäkseen iäkkäämmästä väestöstä. Torikauppa ja -kulttuuri ovat tuntemattomampaa nuorille aikuisille. Tavoitteenani oli löytää keinoja, joilla torialueesta saataisiin vetovoimaisempi nuorten aikuisten näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun Liikekeskus Ry, jonka tarkoituksena on luoda Oulun keskustasta vetovoimainen ja kehittää keskustan aluetta.
Työn keskeisenä teoriapohjana käytettiin paikkamarkkinoinnin teoriaa. Paikan markkinoinnin teorialla saadaan näkemystä siihen, mitä haasteita paikan markkinoinnissa on, minkälaisia piirteitä vetovoimaisilla paikoilla on ja miten paikan markkinointi eroaa yrityksen markkinoinnista. Paikkamarkkinoinnin lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi kuluttajan ostokäyttäytymistä kuluttajan ostoprosessin ja ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden kautta. Tulevaisuus-näkökulmaa työhön tuodaan tarkastelemalla megatrendejä sekä kuluttajatrendejä.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen materiaali kerätään Oululaisille 20–29 vuotiaille nuorille järjestetyssä työpajassa. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osa-alueeseen: johdantoon, teoriaosuuteen sekä empiiriseen osuuteen. Johdannossa käsitellään keskeiset teoriat ja käsitteet tutkimuksen tueksi. Empiirinen osuus sisältää Case tapauksen esittelyn, tulokset ja johtopäätökset sekä pohdinnan.
Kehittämiskohteena opinnäytetyössäni on Oulun torialue. Torialueella järjestetään vuosittain paljon tapahtumia, mutta joka päiväinen asiakaskunta koostuu enimmäkseen iäkkäämmästä väestöstä. Torikauppa ja -kulttuuri ovat tuntemattomampaa nuorille aikuisille. Tavoitteenani oli löytää keinoja, joilla torialueesta saataisiin vetovoimaisempi nuorten aikuisten näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun Liikekeskus Ry, jonka tarkoituksena on luoda Oulun keskustasta vetovoimainen ja kehittää keskustan aluetta.
Työn keskeisenä teoriapohjana käytettiin paikkamarkkinoinnin teoriaa. Paikan markkinoinnin teorialla saadaan näkemystä siihen, mitä haasteita paikan markkinoinnissa on, minkälaisia piirteitä vetovoimaisilla paikoilla on ja miten paikan markkinointi eroaa yrityksen markkinoinnista. Paikkamarkkinoinnin lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi kuluttajan ostokäyttäytymistä kuluttajan ostoprosessin ja ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden kautta. Tulevaisuus-näkökulmaa työhön tuodaan tarkastelemalla megatrendejä sekä kuluttajatrendejä.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen materiaali kerätään Oululaisille 20–29 vuotiaille nuorille järjestetyssä työpajassa. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osa-alueeseen: johdantoon, teoriaosuuteen sekä empiiriseen osuuteen. Johdannossa käsitellään keskeiset teoriat ja käsitteet tutkimuksen tueksi. Empiirinen osuus sisältää Case tapauksen esittelyn, tulokset ja johtopäätökset sekä pohdinnan.