Neuropsykiatrisia häiriöitä omaavan lapsen sosiaalisen oppimisympäristön tukeminen: opas päiväkoti Maarianmaalle
Laukkanen, Oona; Sauremaa, Emilia (2021)
Laukkanen, Oona
Sauremaa, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626571
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jossa tavoitteena oli luoda opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Oppaan tarkoituksena oli koota teoriatietoa neuropsykiatrisista häiriöistä ja sosiaalisen oppimisympäristön tukemisesta. Oppaan tavoite oli lisätä ammattilaisten tietoisuutta ja ymmärrystä neuropsykiatrisista häiriöistä sekä tuoda neuropsykiatrisia häiriöitä omaavat lapset ymmärretyksi sellaisinaan kuin ovat, tukien heidän kasvuaan ja kehitystään. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Maarianmaan päiväkodin kanssa. Työelämänkumppanina toimiva päiväkoti voi hyödyntää opasta tulevaisuudessa varhaiskasvatuksessa sekä muissa varhaiskasvatuksen yksiköissä ja sosiaalialan työkentillä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin neuropsykiatrisia häiriöitä, sosiaalista oppimisympäristöä ja neuropsykiatrisia häiriöitä omaavien lasten arjen sosiaalisia haasteita ja niiden tukemista. Oppaassa on alkuteksti, joka johdattaa lukijan aiheen pariin. Oppaan alkuun on koottu keskeisimmät asiat neuropsykiatrisista häiriöistä ja sosiaalisesta oppimisympäristöstä. Tämän jälkeen käsitellään arjen haasteita ja niiden tukemista. Oppaassa kerrotaan myös merkityksellisiä asioita, jotka vaikuttavat sosiaalisen oppimisympäristön tukemiseen. Loppuun on koottu linkkejä erilaisille verkkosivustoille, joista voi löytää tukea ja tietoa.
Kehittämistyö pohjautui työelämäkumppanin kehittämistarpeisiin. Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus kerättiin sähköisen Google Forms kyselylomakkeen kautta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin päiväkodin työntekijöiden tarpeita ja mielipiteitä tehtyä opasta kohtaan. Kyselytutkimuksen haasteeksi koettiin vastaajien vähäinen osallistujamäärä. Valmiista oppaasta kerättiin palautetta videoesittelyn ja suullisten palautteiden kautta. Tulosten perusteella kehittämistyö oli tarpeellinen ja se koettiin hyödylliseksi sekä työelämänkumppanina toiminut päiväkoti halusi ottaa sen mahdollisimman pian käyttöön. Lisäksi loppupalautteessa ilmeni, että työelämäkumppani haluaa käyttää kehittämistyötä perheiden ja huoltajien kanssa sekä uusien työntekijöiden perehdytyksessä. This thesis was a development task where the objective was to create a guide for early childhood education professionals. The purpose of the guide was to gather theoretical information about neuropsychiatric disorders and support for a social learning environment. The aim of the guide was to increase the awareness and understanding of professionals about neuropsychiatric disorders and to enable children with neuropsychiatric disorders to be understood as such as they are, to support their growth and development. The thesis was carried out in collaboration with the City of Helsinki’s Mariehamn Kindergarten. The kindergarten, which acts as a working life partner, should be able to use the guide in the future in early childhood education as well as in other units in the field of social work.
The theoretical part of the thesis dealt with support of the everyday social challenges of children with neuropsychiatric disorders, social learning environments and neuropychiatric disorders. The guide has an introductory text introduces the topic to the reader. The main points of neuropsychiatric disorders and the social learning environment are summarized at the beginning of the guide. After this, the guide deals with everyday challenges and their support. The guide also explains relevant issues that affect the support of a social learning environment. At the end, there are links to various websites where you can find support and information.
The development work was based on the partner’s needs. The development work utilized a qualitative research approach and used survey research as a research method. The survey was collected through an electronic Google Forms questionnaire. The survey found out about the needs and opinions of kindergarten employees relating to the guide that had been first conducted. The challenge of the survey was the small number of participants. Feedback was collected from the final guide through a video presentation and oral feedback. Based on the results, this development work was necessary and it was considered useful. Also, a working life partner wanted to introduce it as soon as possible. In addition, the last feedback revealed that the working life partner wants to use this development work with families and guardians, as well as for orientation with new employees.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin neuropsykiatrisia häiriöitä, sosiaalista oppimisympäristöä ja neuropsykiatrisia häiriöitä omaavien lasten arjen sosiaalisia haasteita ja niiden tukemista. Oppaassa on alkuteksti, joka johdattaa lukijan aiheen pariin. Oppaan alkuun on koottu keskeisimmät asiat neuropsykiatrisista häiriöistä ja sosiaalisesta oppimisympäristöstä. Tämän jälkeen käsitellään arjen haasteita ja niiden tukemista. Oppaassa kerrotaan myös merkityksellisiä asioita, jotka vaikuttavat sosiaalisen oppimisympäristön tukemiseen. Loppuun on koottu linkkejä erilaisille verkkosivustoille, joista voi löytää tukea ja tietoa.
Kehittämistyö pohjautui työelämäkumppanin kehittämistarpeisiin. Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselytutkimus kerättiin sähköisen Google Forms kyselylomakkeen kautta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin päiväkodin työntekijöiden tarpeita ja mielipiteitä tehtyä opasta kohtaan. Kyselytutkimuksen haasteeksi koettiin vastaajien vähäinen osallistujamäärä. Valmiista oppaasta kerättiin palautetta videoesittelyn ja suullisten palautteiden kautta. Tulosten perusteella kehittämistyö oli tarpeellinen ja se koettiin hyödylliseksi sekä työelämänkumppanina toiminut päiväkoti halusi ottaa sen mahdollisimman pian käyttöön. Lisäksi loppupalautteessa ilmeni, että työelämäkumppani haluaa käyttää kehittämistyötä perheiden ja huoltajien kanssa sekä uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
The theoretical part of the thesis dealt with support of the everyday social challenges of children with neuropsychiatric disorders, social learning environments and neuropychiatric disorders. The guide has an introductory text introduces the topic to the reader. The main points of neuropsychiatric disorders and the social learning environment are summarized at the beginning of the guide. After this, the guide deals with everyday challenges and their support. The guide also explains relevant issues that affect the support of a social learning environment. At the end, there are links to various websites where you can find support and information.
The development work was based on the partner’s needs. The development work utilized a qualitative research approach and used survey research as a research method. The survey was collected through an electronic Google Forms questionnaire. The survey found out about the needs and opinions of kindergarten employees relating to the guide that had been first conducted. The challenge of the survey was the small number of participants. Feedback was collected from the final guide through a video presentation and oral feedback. Based on the results, this development work was necessary and it was considered useful. Also, a working life partner wanted to introduce it as soon as possible. In addition, the last feedback revealed that the working life partner wants to use this development work with families and guardians, as well as for orientation with new employees.