Sosiaalisen median kanavat markkinoinnissa – Varalan Urheiluopiston sosiaalisen median kanavien käytön kirkastaminen brändi uudistuksen tukena
Nevala, Juuli (2021)
Nevala, Juuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626420
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kerätä kirjallisuuskatsauksen perusteella tietoa sosiaalisesta mediasta ja sen eri kanavista, markkinoinnista sekä brändistä. Näiden tietojen avulla selvitetään toimeksiantajalle – Varalan Urheiluopistolle, missä sosiaalisen median kanavissa heidän olisi hyvä olla ja miksi.
Varalan Urheiluopisto on Tampereella Pyynikin harjun kupeessa, Pyhäjärven rannalla sijaitseva Urheiluopisto, joka on perustettu vuonna 1909. Nykyään Varala tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden nauttia liikkumisesta tai urheilusta riippumatta iästä. Palvelutarjonta on hyvin monipuolinen, ja se sisältää esimerkiksi erilaisia koulutus-, hyvinvointi-, valmennus ja verkkovalmennuspalveluita niin yksittäisille henkilöille kuin erilaisille ryhmillekin.
Työssä on käytetty SOSTAC-markkinointimallia luomaan kehys opinnäytetyön ympärille. SOSTAC-malli koostuu nykytila-analyysista, tavoitteiden määrittämisestä, markkinointistrategian ja toimenpiteiden suunnittelusta, toimintasuunnitelman hahmottamisesta sekä prosessin seurannasta. Tätä täydensi puolistrukturoitu haastattelu Varalan markkinointisuunnittelijalle ja -assistentille. Haastattelussa keskityttiin pääasiassa sosiaaliseen mediaan sen käyttöön ja tämänhetkiseen toimivuuteen sekä tämänhetkiseen tilanteeseen esimerkiksi onko siinä jotain parannettavaa.
Tuloksista voidaan todeta, että sosiaalinen media on nykyään joka puolella, ja se on osana arkea niin yksittäisten käyttäjien kuin yritystenkin keskuudessa. Sosiaalinen media ja sen monet kanavat mahdollistavat oikein käytettyinä kustannustehokkaan markkinoinnin. Sitä voi toteuttaa joko luonnollisesti tai maksettuna markkinointina. Työssäni käsiteltävät sosiaalisen median kanavat ovat: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok sekä Snapchat. Suosituimpia sosiaalisen median kanavia 16 - 74 -vuotiaiden keskuudessa olivat Facebook ja Instagram.
Brändi tukee sosiaalisen median markkinointia, sillä sen avulla ihmiset muodostavat mielikuvan yrityksestä. Tämä vaikuttaa siihen, miten he esimerkiksi tukevat yritystä, seuraavatko sosiaalisessa mediassa tai ostavatko heidän palveluitaan. Brändillä on suuri vaikutus, sillä se on kaiken sen summa, mitä yrityksestä tiedetään, koetaan, kuullaan ja nähdään, ja sitä voidaan pitää maineen kanssa samana asiana.
Varalan Urheiluopisto on Tampereella Pyynikin harjun kupeessa, Pyhäjärven rannalla sijaitseva Urheiluopisto, joka on perustettu vuonna 1909. Nykyään Varala tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden nauttia liikkumisesta tai urheilusta riippumatta iästä. Palvelutarjonta on hyvin monipuolinen, ja se sisältää esimerkiksi erilaisia koulutus-, hyvinvointi-, valmennus ja verkkovalmennuspalveluita niin yksittäisille henkilöille kuin erilaisille ryhmillekin.
Työssä on käytetty SOSTAC-markkinointimallia luomaan kehys opinnäytetyön ympärille. SOSTAC-malli koostuu nykytila-analyysista, tavoitteiden määrittämisestä, markkinointistrategian ja toimenpiteiden suunnittelusta, toimintasuunnitelman hahmottamisesta sekä prosessin seurannasta. Tätä täydensi puolistrukturoitu haastattelu Varalan markkinointisuunnittelijalle ja -assistentille. Haastattelussa keskityttiin pääasiassa sosiaaliseen mediaan sen käyttöön ja tämänhetkiseen toimivuuteen sekä tämänhetkiseen tilanteeseen esimerkiksi onko siinä jotain parannettavaa.
Tuloksista voidaan todeta, että sosiaalinen media on nykyään joka puolella, ja se on osana arkea niin yksittäisten käyttäjien kuin yritystenkin keskuudessa. Sosiaalinen media ja sen monet kanavat mahdollistavat oikein käytettyinä kustannustehokkaan markkinoinnin. Sitä voi toteuttaa joko luonnollisesti tai maksettuna markkinointina. Työssäni käsiteltävät sosiaalisen median kanavat ovat: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok sekä Snapchat. Suosituimpia sosiaalisen median kanavia 16 - 74 -vuotiaiden keskuudessa olivat Facebook ja Instagram.
Brändi tukee sosiaalisen median markkinointia, sillä sen avulla ihmiset muodostavat mielikuvan yrityksestä. Tämä vaikuttaa siihen, miten he esimerkiksi tukevat yritystä, seuraavatko sosiaalisessa mediassa tai ostavatko heidän palveluitaan. Brändillä on suuri vaikutus, sillä se on kaiken sen summa, mitä yrityksestä tiedetään, koetaan, kuullaan ja nähdään, ja sitä voidaan pitää maineen kanssa samana asiana.