Sääolosuhteisiin mukautuvan dynaamisen materiaalin luonti Unreal Engine 4:llä
Rautiainen, Raimo (2021)
Rautiainen, Raimo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626359
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pelimaailmojen elävöittämistä etsimällä dynaamisia tapoja mukauttaa peliobjektien ulkonäköä. Tavoitteena oli löytää vaihtoehtoja peliobjektien käyttämien materiaalien pelinaikaiseen muokkaukseen siten, että pelimaailmoista pystyttäisiin luomaan uudenoloisia.
Pelimaailman elävöittämiseksi suunniteltiin ja toteutettiin sääolosuhteisiin mukautuvia materiaaleja. Työn toteutuksessa käytettiin Unreal Engine 4 -pelimoottoria, joka tarjosi useita mahdollisia tapoja pelinaikaisen dynaamisuuden ratkaisemiseen. Tarvittavien sääolosuhde-efektien määrä ja monimutkaisuus arvioitiin kehityksen alussa. Lopuksi toteutetut sääolosuhde-efektit muunnettiin funktioiksi ja kytkettiin niitä ohjaavaan vuodenaikajärjestelmään.
Opinnäytetyön aikana onnistuttiin toteuttamaan toimiva sääolosuhteita simuloiva materiaali. Toteutuksen aikana onnistuttiin myös perehtymään eri tapoihin luoda mukautuvuutta materiaaleihin. Toteutettu järjestelmä uudisti pelimaailmaa ja saavutti sille asetetut tavoitteet. Opinnäytetyön lopuksi todettiin, että dynaamiset materiaalit voivat antaa pelimaailmoille jatkuvasti muuttuvan tunteen ja lisäävät peliobjektien uudelleenkäyttömahdollisuuksia.
Pelimaailman elävöittämiseksi suunniteltiin ja toteutettiin sääolosuhteisiin mukautuvia materiaaleja. Työn toteutuksessa käytettiin Unreal Engine 4 -pelimoottoria, joka tarjosi useita mahdollisia tapoja pelinaikaisen dynaamisuuden ratkaisemiseen. Tarvittavien sääolosuhde-efektien määrä ja monimutkaisuus arvioitiin kehityksen alussa. Lopuksi toteutetut sääolosuhde-efektit muunnettiin funktioiksi ja kytkettiin niitä ohjaavaan vuodenaikajärjestelmään.
Opinnäytetyön aikana onnistuttiin toteuttamaan toimiva sääolosuhteita simuloiva materiaali. Toteutuksen aikana onnistuttiin myös perehtymään eri tapoihin luoda mukautuvuutta materiaaleihin. Toteutettu järjestelmä uudisti pelimaailmaa ja saavutti sille asetetut tavoitteet. Opinnäytetyön lopuksi todettiin, että dynaamiset materiaalit voivat antaa pelimaailmoille jatkuvasti muuttuvan tunteen ja lisäävät peliobjektien uudelleenkäyttömahdollisuuksia.