Saavatko lapset tarpeeksi liikuntaa varhaiskasvatuksessa? : huoltajien näkemyksiä lasten liikkumisesta varhaiskasvatuksessa
Kalin, Roosa; Pajanen, Julia (2021)
Kalin, Roosa
Pajanen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkälaisia näkemyksiä huoltajilla on lasten liikunnan määrästä ja laadusta varhaiskasvatuspäivän aikana. Työn tilaajana toimi Tampereen kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia, jotka koskevat kaikkia alle 8-vuotiaita lapsia. Tutkimus oli laadullinen ja määrällinen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien näkemyksiä siitä, saavatko lapset tarpeeksi liikuntaa varhaiskasvatuksessa. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä ja vastauksien perusteella muodostettujen kuvien tarkastelua.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta lasten liikkuvan melko riittävästi varhaiskasvatuspäivän aikana huoltajien arvion perusteella. Liikuntaa pystyy lisäämään varhaiskasvatuspäivään päivärakenteen suunnittelulla. Viestinnän parantaminen varhaiskasvattajien ja huoltajien välillä voi lisätä tietoisuutta lapsen liikkumisesta ja kannustaa myös vapaa-ajalla liikkumaan enemmän. The aim of the thesis was to examine guardians’ thoughts about children's physical exercise and its quality during their time in early childhood education. The thesis was commissioned by the early childhood education unit of the city of Tampere.
The theory base of the thesis discusses the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care, and the recommendations for physical activity in early childhood, which concern all children under eight years of age. The thesis was a qualitative and quantitative study. The aim was to explore guardians’ views on whether children get enough exercise in early childhood education. The data were collected by using an online Webropol survey. The obtained data were analysed by content analysis and by examining the responses presented in pictures.
Based on the results of the study, it can be stated that children move quite enough during the day in early childhood education, based on the assessment of the children’s guardians. Children's physical activity can be increased in early childhood education by structured daily plans. By improving the communication between early childhood educators and children’s guardians, awareness of children’s physical activity can be increased and it can encourage the families to exercise more even in their free time.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia, jotka koskevat kaikkia alle 8-vuotiaita lapsia. Tutkimus oli laadullinen ja määrällinen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huoltajien näkemyksiä siitä, saavatko lapset tarpeeksi liikuntaa varhaiskasvatuksessa. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä ja vastauksien perusteella muodostettujen kuvien tarkastelua.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta lasten liikkuvan melko riittävästi varhaiskasvatuspäivän aikana huoltajien arvion perusteella. Liikuntaa pystyy lisäämään varhaiskasvatuspäivään päivärakenteen suunnittelulla. Viestinnän parantaminen varhaiskasvattajien ja huoltajien välillä voi lisätä tietoisuutta lapsen liikkumisesta ja kannustaa myös vapaa-ajalla liikkumaan enemmän.
The theory base of the thesis discusses the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care, and the recommendations for physical activity in early childhood, which concern all children under eight years of age. The thesis was a qualitative and quantitative study. The aim was to explore guardians’ views on whether children get enough exercise in early childhood education. The data were collected by using an online Webropol survey. The obtained data were analysed by content analysis and by examining the responses presented in pictures.
Based on the results of the study, it can be stated that children move quite enough during the day in early childhood education, based on the assessment of the children’s guardians. Children's physical activity can be increased in early childhood education by structured daily plans. By improving the communication between early childhood educators and children’s guardians, awareness of children’s physical activity can be increased and it can encourage the families to exercise more even in their free time.