Markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen Facebook-sivulle
Memonen, Miika (2021)
Memonen, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626337
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma Greenmoore Oy:n Facebook-markkinointiin. Greenmoore Oy on elektronisten laitteiden maahantuoja, myyjä sekä valmistaja. Pääasiassa yritys myy hälytys- ja turvapuhelinjärjestelmiä, sekä data- ja kommunikaatiolaitteita. Toimeksiantajalla ei ollut käytössä aktiivisia markkinointikanavia, mutta kiinnostusta markkinoinnin kehittämiseen oli.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehitysprojekti ja tutkimus tapahtui kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin yrittäjän teemahaastattelulla. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi digitaalista markkinointia, markkinointiviestinnän perusteita, markkinoinnin toteuttamista sosiaalisessa mediassa, Facebookin mainostyökaluja, sekä markkinoinnin kannattavuuden mittausta. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, kuinka toteuttaa kannattavaa myyntiä lisäävä mainoskampanja toimeksiantajana toimivalle yritykselle. Tutkimuskysymyksen ratkaisemiseksi selvitettiin yrityksen kilpailuetua sekä Facebook-markkinoinnin kohderyhmää.
Yhdessä toimeksiantajan kanssa päätettiin keskittää työ erityisesti Black Friday -ostopäivään liitettyyn kampanjaan. Markkinointikampanjaan luotiin neljä erilaista mainosta, joissa käytettiin A/B-testausta. Markkinointikampanjan suunnittelussa käytettiin apuna SOSTAC-mallia sekä SWOT-analyysiä. Kampanjan tulokset mitattiin ja ne analysoitiin. Tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset. Markkinointikampanja antoi yritykselle arvokasta kokemusta markkinoinnista, sekä toimii pohjana jatkossa toteutettavalle mainonnalle.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehitysprojekti ja tutkimus tapahtui kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin yrittäjän teemahaastattelulla. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi digitaalista markkinointia, markkinointiviestinnän perusteita, markkinoinnin toteuttamista sosiaalisessa mediassa, Facebookin mainostyökaluja, sekä markkinoinnin kannattavuuden mittausta. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, kuinka toteuttaa kannattavaa myyntiä lisäävä mainoskampanja toimeksiantajana toimivalle yritykselle. Tutkimuskysymyksen ratkaisemiseksi selvitettiin yrityksen kilpailuetua sekä Facebook-markkinoinnin kohderyhmää.
Yhdessä toimeksiantajan kanssa päätettiin keskittää työ erityisesti Black Friday -ostopäivään liitettyyn kampanjaan. Markkinointikampanjaan luotiin neljä erilaista mainosta, joissa käytettiin A/B-testausta. Markkinointikampanjan suunnittelussa käytettiin apuna SOSTAC-mallia sekä SWOT-analyysiä. Kampanjan tulokset mitattiin ja ne analysoitiin. Tulosten perusteella tehtiin johtopäätökset. Markkinointikampanja antoi yritykselle arvokasta kokemusta markkinoinnista, sekä toimii pohjana jatkossa toteutettavalle mainonnalle.