Simulaatio-oppiminen ensihoidon tutkinto-ohjelmassa : ohjevideo aloittaville opiskelijoille
Hildèn, Tuomas; Pihlajamaa, Lotta; Tikkanen, Olli (2021)
Hildèn, Tuomas
Pihlajamaa, Lotta
Tikkanen, Olli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425793
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen, kirjallisuuskatsaukseen pohjautuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo simulaatiosta uusille ensihoitajaopiskelijoille ajankohtaiseen teoriatietoon perustuen. Videon tavoitteena oli valmistaa opiskelijoita simulointiin ja havainnollistaa mitä simulaatio-oppiminen on. Tavoitteena oli myös vähentää opiskelijoiden jännitystä ja pelkoa simulointiin liittyen. Työn tilaajana on Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön aineiston haussa on sovellettu systemaattista tiedonhakumenetelmää. Tiedonhakuun on käytetty niin suomalaisia kuin kansainvälisiä tietokantoja. Myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä aiempia tutkimuksia ja niissä käytettyjä lähteitä on hyödynnetty. Opinnäytetyön tarkoitus, tavoitteet sekä tutkimuskysymykset ohjasivat tiedonhakua.
Simulaatio on nykypäivänä tärkeä osa ensihoidon koulutusta ja sitä käytetään myös työelämässä opittujen taitojen ylläpitämiseen. Simulaatio on tietylle ryhmälle yksilöllisesti heidän oppimistavoitteidensa perusteella luotu kuvitteellinen tilanne, jossa oppija pääsee omilla valinnoillaan ja hoitotoimenpiteillään vaikuttamaan simulaation kulkuun. Simulaatio edistää potilasturvallisuutta ja sen avulla luodaan opiskelijoille turvallinen ympäristö harjoitella työelämässä tarvittavia taitoja. Simulointiin liittyy useita oppimisteorioita, jotka pohjustavat simulaation käyttöä opetusmenetelmänä. Simulaatio voidaan jakaa eri vaiheisiin, jotka ovat valmistautuminen, pre-briefing, itse simulaatiotilanne sekä jälkipurku eli debriefing. Oppimisen kannalta merkityksellisin on jälkipurku, jossa käsitellään simuloinnin aikana tuotettua oppimismateriaalia. Simulaatiotilanteissa voidaan käyttää vaihtelevasti erilaista välineistöä, kuten tietokoneohjattuja potilassimulaattoreita tai eri hoitovälineitä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli dramatisoitu video, jossa käsitellään simulaatiotilanteen kulkua aidossa ympäristössä Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksen simulaatiotiloissa. Videon teossa on huomioitu informatiivisuus ja ytimekkyys, mutta samalla myös humoristisuus, jotta video lievittäisi aloittavien opiskelijoiden jännitystä simulaatioihin liittyen. Video julkaistaan opetuskäyttöön. Sitä voidaan hyödyntää kaikissa terveysalan tutkinnoissa, joissa simulointia käytetään oppimismenetelmänä.
Opinnäytetyön aineiston haussa on sovellettu systemaattista tiedonhakumenetelmää. Tiedonhakuun on käytetty niin suomalaisia kuin kansainvälisiä tietokantoja. Myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä aiempia tutkimuksia ja niissä käytettyjä lähteitä on hyödynnetty. Opinnäytetyön tarkoitus, tavoitteet sekä tutkimuskysymykset ohjasivat tiedonhakua.
Simulaatio on nykypäivänä tärkeä osa ensihoidon koulutusta ja sitä käytetään myös työelämässä opittujen taitojen ylläpitämiseen. Simulaatio on tietylle ryhmälle yksilöllisesti heidän oppimistavoitteidensa perusteella luotu kuvitteellinen tilanne, jossa oppija pääsee omilla valinnoillaan ja hoitotoimenpiteillään vaikuttamaan simulaation kulkuun. Simulaatio edistää potilasturvallisuutta ja sen avulla luodaan opiskelijoille turvallinen ympäristö harjoitella työelämässä tarvittavia taitoja. Simulointiin liittyy useita oppimisteorioita, jotka pohjustavat simulaation käyttöä opetusmenetelmänä. Simulaatio voidaan jakaa eri vaiheisiin, jotka ovat valmistautuminen, pre-briefing, itse simulaatiotilanne sekä jälkipurku eli debriefing. Oppimisen kannalta merkityksellisin on jälkipurku, jossa käsitellään simuloinnin aikana tuotettua oppimismateriaalia. Simulaatiotilanteissa voidaan käyttää vaihtelevasti erilaista välineistöä, kuten tietokoneohjattuja potilassimulaattoreita tai eri hoitovälineitä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli dramatisoitu video, jossa käsitellään simulaatiotilanteen kulkua aidossa ympäristössä Metropolia Ammattikorkeakoulun Myllypuron kampuksen simulaatiotiloissa. Videon teossa on huomioitu informatiivisuus ja ytimekkyys, mutta samalla myös humoristisuus, jotta video lievittäisi aloittavien opiskelijoiden jännitystä simulaatioihin liittyen. Video julkaistaan opetuskäyttöön. Sitä voidaan hyödyntää kaikissa terveysalan tutkinnoissa, joissa simulointia käytetään oppimismenetelmänä.