Hyvien etäelämyskäytänteiden kehittäminen Taidetestaajat-toiminnassa
Ojaniemi, Margit (2021)
Ojaniemi, Margit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli Taidetestaajat. Taidetestaajat on Suomen suurin
kulttuurikasvatusohjelma, jonka tavoitteena on tarjota jokaiselle Suomen
kahdeksasluokkalaiselle ja heidän opettajilleen taide-elämys.
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella Covid Fan Tutte-etäoopperan toteutusta ja onnistumista erityisesti niissä kouluissa, jotka antoivat etäoopperakokemukselle parhaimmat arvosanat Taidetestaajat-sovelluksessa. Työn tarkoituksena oli löytää hyviä etäelämyskäytäntöjä Taidetestaajat-toimintaan niin olemassa olevasta teoriatiedosta kuin aineiston löydöksistäkin. Työn avulla kehitettiin taidelaitosten, oppilaitosten ja Taidetestaajat-toiminnan välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli kehittää toimivia, osallistavia ja opettajia motivoivia käytänteitä etäelämyksien näkökulmasta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyivät “Hyvät etäelämyskäytännöt” -video ja -juliste sekä kehittämisehdotukset Taidetestaajat-toimintaan.
Työlle oli tarvetta, koska Taidetestaajat-toiminnassa etäelämysten tarjoaminen kouluille on uutta eikä käytäntöjä niiden järjestämiseen ole vielä muodostunut. Covid Fan Tutte on Taidetestaajien ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa etäelämys, joka kahdeksasluokkalaisille on tarjottu.
Opinnäytetyössä yhdistettiin teoria kyselyin tai haastatteluin kerättyyn tietoon. Työssä käytettiin laadullisia kehittämistyönmenetelmiä ja aineisto kerättiin avoimen ryhmähaastattelun ja puolistrukturoidun teemahaastattelujen avulla. Aineistojen analysoinnissa käytettiin laadullista sisällön analyysia.
Opinnäytetyön aineiston pohjalta hyvät etäelämyskäytännöt tiivistettiin viiteen osioon:
tarkasti valittuun teokseen, laadukkaisiin esi- ja jälkimateriaaleihin, yleisön huomioimiseen ja motivointiin, huolelliseen valmistautumiseen oppilaiden kanssa sekä elämyksellisyyden elementteihin.
kulttuurikasvatusohjelma, jonka tavoitteena on tarjota jokaiselle Suomen
kahdeksasluokkalaiselle ja heidän opettajilleen taide-elämys.
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella Covid Fan Tutte-etäoopperan toteutusta ja onnistumista erityisesti niissä kouluissa, jotka antoivat etäoopperakokemukselle parhaimmat arvosanat Taidetestaajat-sovelluksessa. Työn tarkoituksena oli löytää hyviä etäelämyskäytäntöjä Taidetestaajat-toimintaan niin olemassa olevasta teoriatiedosta kuin aineiston löydöksistäkin. Työn avulla kehitettiin taidelaitosten, oppilaitosten ja Taidetestaajat-toiminnan välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli kehittää toimivia, osallistavia ja opettajia motivoivia käytänteitä etäelämyksien näkökulmasta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyivät “Hyvät etäelämyskäytännöt” -video ja -juliste sekä kehittämisehdotukset Taidetestaajat-toimintaan.
Työlle oli tarvetta, koska Taidetestaajat-toiminnassa etäelämysten tarjoaminen kouluille on uutta eikä käytäntöjä niiden järjestämiseen ole vielä muodostunut. Covid Fan Tutte on Taidetestaajien ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa etäelämys, joka kahdeksasluokkalaisille on tarjottu.
Opinnäytetyössä yhdistettiin teoria kyselyin tai haastatteluin kerättyyn tietoon. Työssä käytettiin laadullisia kehittämistyönmenetelmiä ja aineisto kerättiin avoimen ryhmähaastattelun ja puolistrukturoidun teemahaastattelujen avulla. Aineistojen analysoinnissa käytettiin laadullista sisällön analyysia.
Opinnäytetyön aineiston pohjalta hyvät etäelämyskäytännöt tiivistettiin viiteen osioon:
tarkasti valittuun teokseen, laadukkaisiin esi- ja jälkimateriaaleihin, yleisön huomioimiseen ja motivointiin, huolelliseen valmistautumiseen oppilaiden kanssa sekä elämyksellisyyden elementteihin.